עו"ד הרולד כץ, שנחשד במעורבות בפרשות פולארד ודותן, תובע מהמדינה 4.25 מיליון שקל

טוען כי המדינה התחייבה לשפות אותו על כספים שחולטו מחשבונו, על מנת שלא יתייצב לחקירה בארה"ב בעניין פולארד

עו"ד הרולד כץ, מי שהיה חשוד במעורבות בפרשת פולארד ופרשת רמי דותן, תובע מהמדינה כ-4.25 מיליון שקל (כמיליון דולר) בטענה, כי המדינה התחייבה לשפות אותו על כספים שחולטו מחשבונו, על מנת שלא יתייצב לחקירה בארה"ב בעניין פולארד.

כץ, באמצעות עו"ד עדו לוין, טוען בתביעה, כי לאחר שעלה לארץ, שימש כיועץ המשפטי של משרד הביטחון, תפקיד שסיים בשנת 1983. בשנת 1985 נחשפה פרשת פולארד והאמריקנים טענו, כי כץ היה קשור לפרשה וכי פולארד צילם את המסמכים המסווגים של הצי האמריקני בדירה שבבעלות כץ.

רשויות ארה"ב ביקשו לחקור את מעורבותו של כץ בפרשה, אך שר הפנים הוציא צו אשר אסר עליו לצאת לארה"ב. בראשית שנות ה-90' נחשפה פרשת רמי דותן, קצין בחיל האוויר שעבר עבירות שוחד ומירמה, בקשר עם רכישת ציוד בארה"ב עבור חיל האוויר.

שמו של כץ שורבב לפרשת דותן והועלה חשד שהיה מעורב כעורך דין בחלק ממעשי דותן. עם זאת, כץ לא הועמד לדין פלילי בעניין. במהלך החקירה של פרשת דותן, העבירו הרשויות הישראליות לארה"ב נתונים מתוך החקירה של דותן ובכלל זה זיהוי חשבונות הבנק האישיים שלו בשוויץ.

האמריקנים, לטענת כץ, ניצלו את ההזדמנות, כדי לגרום לכץ להתייצב בארה"ב, על מנת להיחקר בפרשת פולארד וטענו כי ניסה להלבין כספים של דותן בשני חשבונותיו בשוויץ.

על-פי החוק, על מנת להתגונן כנגד הדרישה האמריקאית לחלט את כספיו בשוויץ, היה עליו להתייצב בבית משפט בארה"ב, אך ראש הגוף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון - יחיאל קורן דרש ממנו שלא ייצא לארה"ב והתחייב כי המדינה תשפה אותו על אובדן הכספים. במהלך 1994 חזרה על ההתחייבות לטענת כץ גם פרקליטת המדינה דאז דורית ביניש (כיום נשיאת העליון).

בסופו של דבר חולטו הכספים מאחר שכץ לא התייצב בארה"ב. כץ אומר, כי מספר שנים לאחר-מכן נפגש עם היועץ המשפטי לממשלה, אלייקים רובינשטיין, אשר מסר לו, כי קיים חשד שחלק מהכספים שהופקדו בבנק בשוויץ הם כספים שהושגו על ידי רמי דותן במהלך פעילותו הפלילית.

על-פי התביעה, לאחר-מכן הועבר הטיפול לפרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל, אשר הודיעה לו כי לא נמצא מקום להיענות לבקשתו לשפות אותו עבור חילוט הכספים.

לאחר שהתובע העביר מסמכים נוספים, לטענתו, התברר, כי אלה הכספים הפרטיים שלו אך למרות פניות חוזרות ונשנות ובכללם פנייה ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לא התקבלה מהם תשובה בעניינו.