דני איילון: "להרוס את מעון השגריר בארה"ב ולבנות בית מעל השגרירות"

אומר ל"גלובס" בראיון פרישה: "יש לקנות מארה"ב יותר - אל-על צריכה לרכוש מבואינג, ולא מאיירבוס"

"ישראל צריכה לתת העדפה מתקנת למוצרי ייבוא מארה"ב. זו בעלת הברית הגדולה ביותר של ישראל, ואנו לא עושים די כדי לגמול לה בתחום הסחר". כך אמר ל"גלובס" דני איילון, שסיים בימים אלה את תפקידו כשגריר ישראל בוושינגטון, לאחר ארבע שנות כהונה.

לדברי איילון, למרות המרכזיות של ארה"ב בחיים הכלכליים והתרבותיים של ישראל, לא נעשה די כדי למכור את אמריקה לישראלים. איילון מציין, כי אך טבעי הדבר שארה"ב הוא שותפת הסחר העיקרית של ישראל, ושישראל נמצאת במקום ה-19 ברשימת היצואניות לארה"ב.

בכל זאת, ב-2005 רשמה ארה"ב גירעון של 7.1 מיליארד דולר בסחר עם ישראל, בהשוואה לגירעון בסך 5.4 מיליארד דולר ב-2004. ייצוא הסחורות האמריקניות לישראל הסתכם אשתקד ב-9.7 מיליארד דולר, עלייה בשיעור של 6.1% בהשוואה ל-2004. ייצוא הסחורות מישראל לארה"ב ב-2005 היה 16.9 מיליארד דולר, עלייה של 16%.

לדברי איילון, הצעד הגדול ביותר שיכולה ישראל לעשות הוא רכישת מטוסים חדשים מבואינג. "אני מודע לעובדה שחברת אל-על עברה לידיים פרטיות, וברור מאליו שתנאי השוק והתחרות החופשית הם הגורמים המכריעים", אמר. "אך בהנחה שהעלויות והתנאים האחרים שווים, צריכה חברה ישראלית, במיוחד אל-על, שתולדותיה קשורות באלה של ישראל, להעדיף מטוסים אמריקניים.

"הייתי רוצה שבואינג תמשיך למכור מטוסים לאל-על, ולא הייתי רוצה שמטוסים של איירבוס יתפסו את מקומם. צריך לתת לאמריקנים את זכות הסירוב הראשונה".

איילון ציין, כי הוא מצר על החלטת אל-על מהחודש שעבר, לבטל את האופציה לרכישת 8-10 מטוסי בואינג 787, שהיו אמורים להימסר לה ב-2014. תחום אחר שבו ניתן, לדבריו, לתת עדיפות מתקנת לאמריקנים, הוא רכישות רכב שרד לשרים ולקציני צה"ל.

הוא אמר, כי כשגריר היה לו מסר למשקיעים אמריקנים: בואו להשקיע בישראל, למענכם, לא למענה. ישראל מקפלת בתוכה את כל היתרונות שמשקיעים מחפשים בשוק הגלובלי: יתרונות של שווקים מתעוררים ויתרונות של כלכלות מבוססות.

בעניין אחר אמר איילון: "אני ממליץ להרוס את בית המגורים של השגריר מהיסוד, ולבנות מחדש בית שיתאים למאה ה-21. יש רעיון למכור את הבית והמגרש, ולבנות לשגריר מעון במתחם בית השגרירות הקיים".

על המשך דרכו, אמר איילון: "קיבלתי כל מיני הצעות, לרבות הצעה לרוץ לראשות עיריית הוד-השרון, אבל אני לא פוסל הליכה לתחום הכלכלי. יש לי הרבה ניסיון בארה"ב".