צ'אבס נבחר שוב לנשיאות ונצואלה ברוב של 61%; בשוק הנפט לא נרשמה תגובה מיוחדת

צ'אבס: "לימדנו לקח את האימפריה האמריקנית. זו תבוסה נוספת לשטן (ארה"ב). לעולם לא נהיה שוב מושבה של ארה"ב"

הוגו צ'אבס נבחר אתמול (א') בפעם השלישית לכהונה בת שש שנים כנשיא ונצואלה, לאחר שזכה ב-61% מהקולות, תוך שהוא מוביל ביתרון של 23% על פני יריבו, שהודה בתבוסה.

מנואל רוזאלס, מועמד האופוזיציה, זכה רק בכ-38% מהקולות, כך על פי נתונים ראשוניים רשמיים שהתבססו על מדגם מ-78% מהקלפיות, כך הודיעה היום (ב') ועדת הבחירות המרכזית.

בשוק הנפט לא היתה לבחירתו מחדש של צ'אבס השפעה של ממש על המחירים.

מחיר הנפט רשם היום ירידה עקב הערכות שארגון אופ"ק, הצפוי להתכנס באמצע החודש לדיון בתפוקת חבריו, יתקשה להגיע להסכמה על קיצוץ נוסף בתפוקת הקרטל, במאמץ לאושש את המחירים בשוק.

מחיר החבית למסירה בינואר רשם במסחר האלקטרוני בניו-יורק ירידה של 0.8% לרמה של 62.93 דולר. בלונדון נסחרה החבית למסירה בינואר ברמה של 63.04 דולר.

היתרון של צ'אבס בקלפי עמד בניגוד לרוב סקרי דעת הקהל שפורסמו לקראת ההצבעה אתמול, וטענו כי צ'אבס יוביל ביתרון של כ-20% על פני יריבו.

צ'אבס, קצין צבא לשעבר שנוטה לא אחת להתנגח במימשל בוש, עומד זה כמעט 8 שנים בראש יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם. הוא התחייב להקצין את "המהפכה הבוליבארית שלו", הקרויה על שם סימון בוליבאר, האב המייסד של ונצואלה.

"היום מתחיל עידן חדש", צרח צ'אבס, בן ברית קרוב של מנהיג קובה החולה, פידל קסטרו, בנאום ניצחון ממרפסת ארמון הנשיאות בקראקס.

"הרעיון המרכזי של העידן החדש יהיה העמקת והרחבת המהפכה הבוליבארית לעבר סוציאליזם".

"צ'אבס מכיר בנפט כמשאב של עוצמה דיפלומטית", אומר דניאל אלינגר, פרופ' למדעי המדינה באוניברסיטת וובסטר. "צ'אבס נטל לעצמו את התפקיד של פידל קסטרו בכך שהוא יכול להגיד דברים שמנהיגים אחרים באמריקה הלטינית מפחדים לומר".

צ'אבס נבחר לראשונה ב-1998 ולאחר מכן נבחר שוב בשנת 2000.

"לימדנו לקח את האימפריה האמריקנית", אמר צ'אבס אמש. "זו תבוסה נוספת לשטן (ארה"ב). לעולם לא נהיה שוב מושבה של ארה"ב". ונצואלה מספקת 12% מתצרוכת הנפט ומוצריו של ארה"ב.

מאז תחילת 2005 השקיע צ'אבס כ-36 מיליארד דולר בכמה ממדינות אמריקה הלטינית.

צ'אבס סייע לצמיחה הכלכלית בקובה, החדה ביותר מאז הפכה קובה לקומוניסטית ב-1959, בעזרת הסכמי אנרגיה ונפט. על פי הסכם מאוקטובר 2000, ונצואלה מוכרת לקובה 100 אלף חביות נפט ליום בהנחה של 40%.