מזוז: "המסע הציבורי בעד רמון מחזיר אותנו לימי החברה המצ'ואיסטית"

בדיווח שמסר היום לוועדת החוקה של הכנסת, תקף היועמ"ש את המשפטנים שיצאו באחרונה נגד העמדת רמון לדין וטענו שתפרו לו תיק

"המסע הציבורי-תקשורתי של גורמים רבים ומגוונים, שיצרו דה-לגיטימציה לאכיפת עבירות של הטרדה מינית, וליוו את ההחלטה להגיש כתב אישום נגד חיים רמון, מאיים להחזיר אותנו לאחור, לימי החברה הישראלית בעלת התרבות הגברית-מצ'ואיסטית". כך אמר היום היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדיווח שמסר לוועדת החוקה של הכנסת.

מזוז תקף את המשפטנים והגורמים האחרים שיצאו באחרונה נגד העמדת רמון לדין וטענו שתפרו לו תיק. "בעבר לא התייחסו להטרדה מינית כאל נושא הדורש טיפול והיחס היה סלחני", אמר היועץ. רק בשני העשורים האחרונים, בעקבות פעילות שיטתית ועקבית, עלתה המודעות לצורך לכבד את הרצון והאוטונומיה של הפרט וחל שינוי בתפיסה בחברה הישראלית".

המסע הציבורי בפרשת רמון, אמר מזוז, "עלול להחזיר אותנו הרבה שנים אחורה, למקום בו לא נמצאות כבר מדינות מתוקנות, ולגרום לנזק חברתי". לדבריו, לא מדובר בחופש הביטוי או העיתונות, וביקורת היא מבורכת, אולם כאן שללו לגיטימציה לאכיפה.

"'אנחנו חזקות' אומרות אולי פרומיל של הנשים, שאינן מייצגות את הרוב", טען היועץ. "התוצאה של זה תהיה, שכאשר אישה נפגעת מהטרדה מינית, היא תשאל עצמה למה אני צריכה את זה? בעצם אומרים לי תיכנסי לביתך ואל תתלונני. יש חשיבות לעודד את הפרט להתלונן בכל עבירה, ובמיוחד בעבירות מין".

אחרי שנרגע המהלך הזה, הוסיף מזוז, "צץ מסע תקשורתי נוסף, והפעם ממוקד יותר. בעקבות חשיפה של תקלה מסויימת בהאזנות סתר, הפריחו טענות קונספירציה שונות ומשונות מופרכות כשלעצמן, טענות על שיקולים זרים נגד המשטרה והפרקליטות. אלה טענות שהסכנה שלהן חורגות מהתיק הספציפי. ייחוס קונספירציות כאלה ואחרות, שאין בהן בדל אמת, מהלך אימים על מערכת החקירה והתביעה וזה מסוכן".

לדברי היועץ, "אם נגיע למצב שהמשטרה תהסס לחקור והפרקליטות תחשוש להעמיד לדין אנשי שררה ושלטון, זה סוף שלטון החוק בישראל. מערכת אכיפת חוק עצמאית ומקצועית היא תנאי לתפקוד תקין של המדינה".

מזוז תקף אף את החלטת ועדת החוקה, להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האזנות הסתר בעקבות פרשת רמון. "אני תוהה מה ראתה הכנסת למהר להחליט על כך. אם מדובר על נושא האזנות הסתר בכללותו, לוועדת החוקה יש חובה לקיים פיקוח על ההאזנות שעורכת המשטרה, שמצידה מחוייבת למסור לוועדה דו"ח מפורט מידי שנה".

לכן, הוסיף, "לא ברור מה הקפיצה הזו של ועדה פרלמנטרית? מה הערך המוסף שלה? אם הוועדה נועדה לבדוק רק את פרשת רמון, למה לא להמתין להכרעת הדין בתיק המסויים הזה, כדי לראות מה הממצאים?".

לבסוף ציין, כי ההחלטה הסופית בעניין העמדתו לדין של הנשיא משה קצב תתקבל בתוך כמה שבועות. הוא בירך את קצב.