"לקצונה הבכירה בצה"ל אין הכשרה מקצועית בניהול מערכי לחימה גדולים"

דו"ח מבקר המדינה: דיווחי צה"ל בענייני דרישות התקציב לקו בהצגה מחמירה של משמעויות הקיצוצים

"חלק ניכר מסגל הפיקוד הבכיר בצה"ל אינו עובר את ההכשרות המחייבות וגם כשירותה של הקצונה הבכירה, העוברת הכשרות אלה, נפגעת בשל הליקויים הבסיסיים שנמצאו בה", כך קובע דו"ח הביקורת הראשון של מבקר המדינה בנושא הביטחון, היוצא לאחר מלחמת לבנון השנייה.

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, קובע, בדו"ח שהותר לפרסום היום (ב') כי הכשלים שנחשפו בנושאי ההכשרה של הפיקוד הבכיר של צה"ל טומנים בחובם "סכנה של היעדר שפה מקצועית משותפת וברורה, שהיא הכרחית לבנייה, לניהול ולפיקוד על המסגרות גדולות בצה"ל בשגרה ובחירום". לדעת המבקר, "חלק לא מבוטל מן הביקורת עוסק באותן הבעיות, שבאו לידי ביטוי בהתנהלות מערכת הביטחון במלחמה".

את דו"ח הביקורת הכינה החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, בראשות האלוף במיל' מנדי אור, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה.

בסיכום הפרק בדו"ח על הכשרת הקצונה הגבוהה בצה"ל קובע מבקר המדינה, כי יש לבצע בחינה מחודשת של הפעלת שלוש תוכניות ההכשרה הפועלות כיום בצה"ל וכי "ראוי ששר הביטחון, בשיתוף עם המועצה לביטחון לאומי, יבחנו את ייעוד המב"ל (המכללה לביטחון לאומי, מתוכניות ההכשרה - א.ב.) והתאמתו להחלטת הממשלה".

עניין אחר שאליו התייחס מבקר המדינה בדו"ח נוגע לסוגיות נבחרות בממשק שבין תהליכי התכנון והתקצוב בצה"ל. "דרישות התקציב של מערכת הביטחון לא נשענו על תשתית מספקת, וחלק מדיווחי צה"ל לגורמים שמחוץ למערכת הביטחון לקו בהצגה חלקית או מחמירה של משמעויות הקיצוצים התקציביים בתקציב הביטחון" - כך נכתב בדו"ח.

המבקר, שבדק את תהליך הכנת תוכניות העבודה שמקיים אגף התכנון מול הקצאת מסגרות התקציב בשקלים, קובע כי "הליקויים שעלו בדו"ח מצביעים על מציאות, שבה תהליך התכנון בצה"ל מתנהל באופן ובכלים שאינם מבטיחים מיצוי מיטבי של המשאבים העומדים לרשות צה"ל".

המבקר התייחס גם לנושא תלונות על הטרדות מיניות של חיילות וטען כי ניכרים ליקויים בטיפול, "שרובם נובעים מאי-ביצוע פקודות ומבקרה לקויה". כמו כן, טען המבקר כי ננקטה יד רכה כלפי קצינים ונגדים שהורשעו בהטרדות מיניות. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כלל הנושאים המוזכרים בדו"ח מבקר המדינה עברו תהליך יסודי של בחינה וחלק ניכר מהם טופל עוד בשלב ביצוע הביקורת. בצה"ל גובשה תוכנית עבודה סדורה להשלמת הטיפול בכלל ההמלצות והממצאים שהועלו בדו"ח".

(הסיפור המלא בגלובס הערב)