לבייב מצטרף למירוץ אחר בית הזיקוק בחיפה: אפריקה ישראל בוחנת התמודדות במכרז

בכך מצטרפת אפריקה לחברה לישראל של סמי ועידן עופר ולמפעלים הפטרוכימיים של פדרמן-גוטנשטיין וקבוצת נבזלין, שנחשבו עד היום למתמודדים המרכזיים בהפרטה הקרובה. בנוסף, מצפים בשוק גם לקרנות השקעה זרות, שיחברו לגורמים מקומיים

קבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב מצטרפת למירוץ אחר בית הזיקוק בחיפה. כך נודע ל"גלובס". ככל הנראה, הקבוצה בוחנת בימים אלו את ההתמודדות, אך טרם החליטה באיזה אופן תעשה זאת והאם תגבש לבסוף קבוצת משקיעים. בכך מצטרפת אפריקה לחברה לישראל של סמי ועידן עופר ולמפעלים הפטרוכימיים של פדרמן-גוטנשטיין וקבוצת נבזלין, שנחשבו עד היום למתמודדים המרכזיים בהפרטה הקרובה. פרט לאחרונות מצפים בשוק גם לקרנות השקעה זרות, שיחברו לגורמים מקומיים.

אפריקה ישראל מחפשת עסקה גדולה, שתפחית את התלות הגבוהה שלה בעסקי הנדל"ן. אמנם הקבוצה נחלה בשנים האחרונות הצלחה פנומנלית בפעילות הייזום שלה והצליחה להציף ערך רב, אך נראה שגם באפריקה מבינים שהגיע הזמן ליצור תמהיל מבוזר יותר לקבוצה.

זווית אחרת שצריך לקחת בחשבון באשר להצטרפותה של אפריקה להתמודדות היא עתידה של שותפות החברה (26%) בקבוצת אלון של דודי ויסמן, בעלת חברת הדלק דור-אלון. אפריקה אמנם נחשבת למשקיעה פיננסית בקבוצת אלון, ואינה מתערבת בניהול הפעיל של החברה, אך למרות זאת ראשיה יושבים בדירקטוריונים של חברות הקבוצה, ובהן גם חברת הדלק דור-אלון. עקב כך, נראה שבעצם ההתמודדות על בית הזיקוק בחיפה לוקחת אפריקה ישראל בחשבון את האפשרות שתיאלץ למכור את אחזקתה בקבוצת אלון.

הפרטת בית הזיקוק בחיפה צפויה להתבצע בתחילת 2007 לפי שווי מוערך של כ-1.3-1.5 מיליארד דולר, שמתבסס על מכפלת השווי של בית הזיקוק באשדוד.

על מכירת בית הזיקוק באשדוד לצדיק בינו תמורת 3.2 מיליארד שקל, אמר היום בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, כי "המחיר של בית הזיקוק באשדוד גבוה ביותר ממיליארד שקל מהמחיר הסביר". תשובה, שדיבר בכנס שערכה רשות ההגבלים העסקיים, הוסיף כי המחיר "נקבע בצורה אגרסיבית". עם זאת, תשובה ציין כי מדובר ב"עסקה טובה מאוד בראייה עתידית".