מחקר: למלחמות בישראל יש השפעה מתונה יחסית על הכלכלה בהשוואה למדינות אחרות

מהמחקר עולה כי ללא ההתערבות הממשלתית וההשקעות זרות - הצמיחה לנפש בישראל היתה עשויה להגיע ל-0%, ולהיוותר ברמה זו גם בשנים הבאות

המלחמות והמשברים הבטחוניים בישראל משפיעים פחות על הכלכלה בהשוואה למדינות אחרות - כך עולה ממחקר השוואתי בינלאומי חדש של מרכז "מאקרו" לכלכלה מדינית.

המחקר, שבוצע על-ידי מנכ"ל מרכז מאקרו, ד"ר רובי נתנזון, בדק את השפעת האינתיפאדה השנייה ומלחמת לבנון ביחס לשלושה מרכיבים עיקרים: הצמיחה בתוצר לנפש, השינוי בהשקעות המקומיות (עם דגש על השקעות חוץ) והמאזן המסחרי של ישראל.

מהמחקר עולה כי בתקופת האינתיפאדה השנייה ירדה הצמיחה לנפש בישראל בכ-9% וב-2002 נותרה הצמיחה באותה רמה. בנוסף, בין השנים 2000 ל-2002 חלה ירידה של 2% בהשקעות המקומיות בישראל. גם המאזן המסחרי נפגע בתקופת האינתיפאדה השנייה; הגירעון במאזן המסחרי בין ישראל לאירופה עלה בשנים 2001-2003 ב-18%.

חוקרי מרכז מאקרו מעריכים במחקר את נזקי מלחמת לבנון השנייה והשלכותיה על הכלכלה הישראלית: מהמחקר עולה כי ללא ההתערבות הממשלתית וההשקעות זרות - הצמיחה לנפש בישראל היתה עשויה להגיע ל-0%, ולהיוותר ברמה הזאת גם בשנים הבאות. "ההשקעות בתחומי ההיי-טק והתשתיות ממתנות את התחזית הנ"ל", טוענים החוקרים.

יחד עם זאת, טוענים עורכי המחקר, כי המצב הגיאו-פוליטי מרחיק את ישראל ממיצוי הפוטנציאל הכלכלי שלה. מניתוח השוואתי של משברים מלחמתיים במדינות שונות, עולה כי למלחמה בישראל יש השפעה מתונה יחסית על הכלכלה בהשוואה למדינות אחרות שחוו מלחמות ומשברים בטחוניים.

החוקרים טוענים כי ההשקעות המקומיות בישראל יירדו ב-0.3% עד סוף השנה, בהשוואה ל2005. עד סוף 2006 צופים החוקרים כי ירידה של 16.8% תוצר בהשקעות המקומיות, בעקבות האפקט המיידי של המלחמה.

לדבריהם, ההשפעות השליליות של המלחמות על הכלכלה נמשכות בין 5-7 שנים. לכן הם צופים כי הגירעון המסחרי בין ישראל לאירופה יעלה עד 2011 ליותר משבעה אחוזים.