דרמה בוושינגטון: שליטת הדמוקרטים בסנט בסכנה לאחר שסנטור דמוקרטי לקה בשבץ

מותו או התפטרותו עלולים להשאיר הסנט בידי הרפובליקנים; השלכות משמעותיות על האג'נדה הפוליטית, הכלכלית והחברתית של ממשל בוש

דרמה פוליטית, שהתפרצה אמש (ד') אל ראש מהדורות החדשות בארה"ב, מעיבה אפילו על המצוקה העיראקית של ממשל בוש. שבץ מוחי, שבו לקה אמש סנטור דמוקרטי, טים ג'ונסון, בעיצומו של שידור חי ברדיו, מאיים לגזול מהמפלגה הדמוקרטית את אחד משני הפירות הגדולים שקטפה בבחירות בנובמבר: השליטה בסנט.

האפשרות שהמפלגה הרפובליקנית תוסיף לאחוז ברסן הסנט, למרות שהבוחרים העניקו את הניצחון דווקא למפלגה היריבה, נובעת מהרוב הזעום - 51 מול 49 - שהיה צפוי לדמוקרטים בסנט הבא ומנפתולי החוק האמריקני.

הסתלקותו האפשרית של ג'ונסון מהזירה, בגלל פטירה או נבצרות למלא את התפקיד, תעביר את הכדור למגרש מושל המדינה שאתה הוא מייצג בסנט, דקוטה הדרומית. לפי החוק, המושל הוא שחייב למנות מחליף לג'ונסון לתקופה של שנתיים, עד הבחירות הקרובות. רצה הגורל ומושל דקוטה הדרומית הוא רפובליקן. מטבע הדברים וכמיטב המסורת, הוא צפוי לשלוח לסנט חבר במפלגתו. המשמעות היא, שלכל אחת משתי המפלגות יהיו 50 סנטורים.

במקרה כזה, קובע החוק, יתווסף קול נוסף, קולו של סגן הנשיא, שיכריע בהצבעות. בשנתיים הבאות יהיה זה דיק צ'ייני, הרפובליקן. כל האג'נדה של המפלגה הדמוקרטית תלויה עתה אפוא על בלימה, ובמיוחד ביטול קיצוצי המיסים שיזם הנשיא בוש, העלאת שכר המינימום וכמובן הוצאת הכוחות האמריקניים מעיראק.

סנטור ג'ונסון רואיין אתמול בתכנית מלל רדיו כאשר החלה להסתמן בעיה. הוא לא הצליח להרכיב משפטים שלמים בתשובות לשאלות ועבר לגמגום. עוזרי הסנטור הפסיקו את הראיון והחזירו אותו למשרדו. רופא הקונגרס שבדק את הסנטור הורה להעבירו מיד לבי"ח.

בשלב זה לא ברור מה מצבו של ג'ונסון. תוצאות מוסמכות של בדיקותיו ייוודעו רק הערב (ה') לפי שעון ישראל. לפי כמה ידיעות, הוא בהכרה אך אינו יכול לדבר. אבל כל הממסד הפוליטי בוושינגטון כבר כמרקחה. מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט, הרי ריד, שאמור להיות מנהיג סיעת הרוב, חש מיד לבית-החולים ואסטרטגים של שתי המפלגות התכנסו לישיבות חירום.

מנהיגים דמוקרטיים כבר מכריזים, שיש תקדימים לכך שמחוקק חולה אינו חייב לפרוש מתפקידו. תשעה סנטורים נעדרו מגבעת הקפיטול לתקופות ממושכות בגלל בעיות בריאות מאז 1942. רוברט וואגנר, דמוקרט מניו-יורק, לא השתתף אף באחת מישיבות הקונגרס ה-80 וה-81, החל ב-1947, בגלל מחלת לב. סנטור ג'וזף ביידן, דמוקרט מדלאוור, נעדר שמונה חודשים מהסנט ב-1988 לאחר ניתוח לתיקון אניוריזם מוחי.

יש הערכות, שאם מצבו של ג'ונסון יהיה חמור ואין ודאות שכך יהיה אך הוא יוסיף לדבוק בכסאו, ינסו הרפובליקנים לנקוט צעדים משפטיים כדי להביא להתפטרותו מהסנט.