סוף הוויכוח עם האחים עופר: המדינה תבטל הקמת תחנת הכוח במישור רותם

המדינה תבטל את המכרז להקמת תחנת הכוח במישור רותם. כך נודע ל"גלובס". הממשלה החליטה בעבר לפרסם את המכרז מחדש, וכעת ביקשו נציגי משרד האוצר ומשרד התשתיות ארכה מבג"ץ, כדי שהממשלה תעביר החלטה לביטול הפרויקט.

מדובר במכרז בו החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, ביטל את זכיית קבוצת O.P.C, שבבעלות משפחת עופר וסימנס. נציגי המדינה הודיעו באחרונה לבג"ץ, כי אין לפרסם את המכרז, שפורסם לראשונה ב-2001, מכיוון אינו תואם את תנאי הרגולציה במשק החשמל היום. לטענתם, המכרז אינו מביא לתחרות הוגנת ולפיתוח משק החשמל בישראל. לפי תנאי המכרז, O.P.C אמורה לייצר חשמל בתחנת כוח שלה ולמכור אותו לחברת החשמל ולא ישירות לצרכנים. המכרז היה להקמת תחנת כוח פרטית בהיקף של 380 מגה-וואט.

המדינה הודיעה לבג"ץ, כי תחנות הכוח החדשות שמוקמות ע"י יזמים פרטיים, ימכרו חשמל גם לצרכנים, מודל שונה ממה שהיה ב-2001.

קבוצת O.P.C עתרה לבג"ץ על רקע החלטת ועדת המכרזים לבטל את זכייתה. המדינה הודיעה בעבר, כי לא תאפשר ל-O.P.C להקים את התחנה בשל התמשכות הליכי המכרז וההתעקשות של O.P.C לקבל תוספת של 130 מיליון שקל שמקורם בטעות.

במכרז התגלתה טעות בעלות לרעת המדינה של 130 מיליון שקל. O.P.C סירבה לתקן את הטעות ולאחר פניות רבות החליטה המדינה לבטל את ההתקשרות. התנועה לאיכות השלטון עתרה בזמנו לבג"ץ כדי להבטיח שהמדינה לא תשלם סכום עודף. עו"ד דניאל קירס מהתנועה לאיכות השלטון אמר ל"גלובס" כי התנועה רוצה להבטיח שלא ישולם סכום מיותר מכספי הציבור. O.P.C עתרה לבג"ץ כדי לבטל את ההחלטה על ביטול זכייתה ב-2004. במכתב ששלח לנציגי המדינה באחרונה מנכ"ל O.P.C , גיורא אלמוגי, הוא כותב כי מי שערך את המכרז וקבע את מתכונת התחרות היתה המדינה עצמה ולכן O.P.C מתנגדת לביטולו.

קבוצת O.P.C היתה אמורה להקים שתי תחנות כוח - האחת ברמת חובב והשנייה במישור רותם. בשני המקרים בוטלו ההתקשרויות והתוכניות נשארו על הנייר. במקרה של רמת חובב הודיעה O.P.C על ביטול ההתקשרות בשל דחיית בקשה לאשר לה הטבות כספיות במכרז, הטבות שלא נכללו בהסכם המקורי.

שלושה קרבות מפורסמים ניהל משרד האוצר נגד משפחת עופר: המכרז במישור רותם, המכרז ברמת חובב והסכם בז"ן. בעוד שבהסכם בז"ן הודיעה המדינה כי תשלם לחברה לישראל 120 מיליון דולר, בשתי הפרשיות האחרונות יכול משרד האוצר לרשום לעצמו ניצחון חשוב בשמירה על הקופה הציבורית.