יוכרו חשבוניות רכישת רכב בחו"ל - אך הפחת המוכר על ייבוא כלי רכב בני עד שנתיים יקטן משמעותית

כך אומרת רשות המיסים: יבוטל מחיר המינימום שהיה נקוט עד כה אולם מאידך ייעשה שימוש במחירון מקומי לצרכן

רשות המסים הודיעה היום על הנהלים של החדשים של הייבוא האישי של רכב לישראל בעקבות השינוי בשיטת החישוב של ערכם של טובין לשימוש עצמי, שנכנס לתוקף היום. על פי תקנות החדשות יתבסס חישוב ערך הרכב לצורך מס על חשבונית הרכישה של הרכב ולא על מחירי המחירון לצרכן כפי שהיה עד היום. במקביל רשות המיסים מתכוונת לנקוט בצעדים כדי למנוע הונאות מס.

על פי הודעת הרשות שיעורי המס ביבוא רכב לישראל, שהינם מהגבוהים בעולם, יוצרים לעיתים "תמריץ" להצגת חשבוניות שאינן מייצגות את הערך האמיתי לצורכי מכס במטרה להתחמק מתשלום מס אמת. לפיכך בשיטה החדשה מהימנות החשבונית תיבחן תוך שימוש באמצעים "סבירים" התואמים את הסכם גאט"ט מ-1994, עליו חתומה ישראל, וחישובי המסים ייעשו על פי הכללים המקובלים גם ביבוא המסחרי.

לעניין זה יבוטל מחיר המינימום שהיה נקוט עד כה אולם מאידך ייעשה שימוש במחירון מקומי לצרכן, או בכל מאגר מידע רלבנטי, ותהיה דרישה להמצאת מסמכים מסוימים כדי לוודא את סבירות העסקה. במקרה של מחלוקת ניתן יהיה לערער על קביעת בית המכס בפני ועדה שתורכב מנציגי הנהלת רשות המסים.

במקביל הודיעה הרשות על הורדת הפחת המוכר על כלי רכב מייבוא אישי. שיעור הפחת שנקבע יעמוד מעתה ואילך על 1% לחודש, או 12% לשנה, וזאת בהשוואה לפחת מצטבר של 20% בשנת השימוש הראשונה ופחת מצטבר של 30% בשנת השימוש השניה כפי שהיה עד היום. יצוין כי המשמעות היא הפחתה בכדאיות הייבוא של רכב משומש בן שנה עד שנתיים וזאת מכיוון שאנשי המכס יבחנו את סבירות מחיר הרכישה בהתאם לפחת נמוך משמעותית מהפחת שהיה נהוג עד כה. ככל שהפחת גדול יותר ערך הרכב לצורך מס נמוך יותר וכך גם תשלום המסים. מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, הבהיר כי אם יוכח כי החשבונית אשר הוצאה למייבא הרכב הינה מהימנה יאושר הערך המצוין בחשבונית כבסיס לחישוב המסים.