פולאר יוצאת מעסקי הרכב בבלקן: תמכור את חלקה בפעילות לקבוצת תעבורה לפי 180 מיליון שקל

תרשום רווח הון של 16 מיליון שקל * הפעילות כוללת זכיינות של פורד, וולבו ויגואר בקרואטיה, סרביה, אלבניה ומונטנגרו * המהלך הנו חלק מיישום האסטרטגיה של זיל פלדמן, להתמקדות בתחום הנדל"ן

קבוצת פולאר השקעות יוצאת מעסקי הרכב במדינות הבלקן. החברה, שעוברת בימים אלו מקבוצת שרפ"ק לשליטת איל הנדל"ן זיל פלדמן, ושמה לה למטרה להתרכז בעסקי נדל"ן, דיווחה היום על מכירת פעילות הרכב שלה באזור תמורת כ-61 מיליון שקל, המשקפים לה שווי של כ-180 מיליון שקל לפיו הוערכה לאחרונה. הפעילות תימכר לקבוצת תעבורה של משפחת לבנת וכלל תעשיות , שותפתה של פולאר בעסקי הרכב בקרואטיה, ובעקבות המכירה תרשום החברה רווח הון של כ-16 מיליון שקל.

את פעילות הרכב במדינות הבלקן החלה פולאר לפני כשלוש שנים וחצי בזעיר אנפין, כשעד אז פעלה בסרביה, מונטנגרו ואלבניה. ביוני 2004 תפסה הפעילות תאוצה, עם הכניסה להשקעה משותפת עם תעבורה בקרואטיה. במסגרת הפעילות שימשה הקבוצה כזכיינית רכבי פורד, וולבו ויגואר בקרואטיה, סרביה, מונטנגרו ואלבניה, ולאחרונה אף החלה להפעיל טרייד-אין בתחום הרכב.

הפעילות בקרואטיה מתבצעת באמצעות סוכנות "גראנד-אוטו", ש-80% ממנה נרכשו על ידי פולאר ותעבורה בחלקים שווים, תמורת כ-3.8 מיליון אירו לפני כשנתיים וחצי. ביתר המדינות פועלת פולאר באמצעות חברת גראנד-מוטורס בה היא מחזיקה 40%. את הפעילות מטעם פולאר הובילו לאורך השנים רימון בן-שאול וכני לאלו, אשר בנו אותה למעשה מאפס עד למכירתה היום.

הפעילות המרכזית בקרואטיה רשמה בשנים האחרונות צמיחה מרשימה. לאחר שסיימה את שנת 2004 עם הכנסות של כ-155 מיליון שקל ורווח תפעולי של כמיליון שקל בלבד, צמחה הפעילות בכ-51% ב-2005 ל-234 מיליון שקל וייצרה רווח תפעולי של כ-6 מיליון שקל. את שנת 2006 סגרה החברה, על פי ההערכות, עם צמיחה של כ-28% לרמת הכנסות של 300 מיליון שקל ועם נתח שוק של כ-5%, השווה לכ-3,800 כלי רכב שנמכרו ב-2006. זאת, לאחר שהחברה החזיקה בנתח שוק של כ-2% בלבד בשנת 2004, עם מכירת כ-1,500 כלי רכב.

בין היתר, החברה ביצעה בשנים האחרונות רה-ארגון שכלל הקמת מטה מפואר של פורד בבירת קרואטיה, זאגרב, וכן הרחבת הפרישה הגיאוגרפית שלה ותמחור מחדש של כלי הרכב.

יתר הפעילות, תחת חברת גראנד מוטורס, רשמה בשנת 2005 הכנסות של כ-64 מיליון שקל ורווח תפעולי של 4.5 מיליון שקל, לאחר צמיחה צנועה יותר בשנים האחרונות. גראנד מוטורס אמורה לסיים את השנה עם נתח שוק של כ-8.5% במדינות בהן היא פועלת, על בסיס מכירות של כ-1,000 כלי רכב.

פעילות הרכב של הקבוצה בבלקן אמורה לסגור את 2006 עם מחזור הכנסות כולל של כ-350 מיליון שקל, ולאחרונה היא הוערכה כאמור בשווי של כ-180 מיליון שקל - 100 מיליון שקל לגראנד-אוטו ו-80 מיליון שקל לגראנד-מוטורס - על ידי כלכלני גיזה-זינגר-אבן.

העסקה עצמה בוצעה במסגרת האסטרטגיה של החברה להתמקד בתחום הנדל"ן, שהוכרזה עם רכישתה על ידי זיל פלדמן לפני מספר שבועות. עם חתימת העסקה לכניסתו של פלדמן, במסגרתה הוא יזרים לחברה כ-200 מיליון שקל תמורת כ-40% ממנה, הכריזה פולאר כי תבצע בשנתיים הקרובות השקעות בסך מיליארד דולר בנדל"ן באירופה, הודו וסין, ותפעל לממש את יתרת פעילותה שאינה בתחום הנדל"ן.