שחק אותה, רן

רן גואטה, יליד יפו ד', לא חלם שבגיל 26 הוא יחזר אחרי קלאודיה שיפר ובגיל 29 ינהל תיאטרון. עכשיו, בגיל 32, הוא שואף להתיישב על כיסא המנכ"ל של 'הבימה' או 'הקאמרי' > תמרה שרייבר

מנהל פותח דלת. מעברה השני מתנוססות חורבותיו העשנות של מקדש יווני. "ראית איזה יופי?" הוא אומר בהתרגשות. "אנחנו עובדים כאן על מחזה, שחוזר 2000 שנה בזמן כדי להבין מה מקור הרע בעולם".

המחזה המדובר הוא 'מחר', העיבוד העברי הראשון ליצירתו של המחזאי הרוסי גרגורי גורין 'לשכוח את הרוסטראטוס!' ובו חוזר עיתונאי ליוון העתיקה לפרשת משפטו של אדם ששרף את מקדש ארטמיס כדי לזכות בתהילת עולם.

שמו של המנהל הוא רן גואטה. 32. כשמונה ב-2004 למשרת מנהל תיאטרון גבעתיים היה, לדבריו, למנהל התיאטרון הצעיר בארץ.

גואטה, נשוי לעורכת הדין רונה לרר-גואטה ואב לילדה בת שנה וחודשיים, עשה דרך ארוכה משכונת הולדתו, יפו ד'. מסלול שהתפתל בין סברס קוצני, נבחרת כוכבי נוער, מגעים לוהטים עם דוגמנית על בינלאומית, כבילה בשלשלאות מול ביתו של שר האוצר, וקבוצת תיאטרון שלמה, שכמעט הלכה לכלא על קנס בסך 2000 שקל.

הוא נולד לאם ספרית ולאב בעל מפעל לשיפוץ מנועים, ואובחן כבר בכיתה ד' על ידי מורתו כבעל כישרון משחק. הטלנט הצעיר נשלח למחזור הראשון של בית הספר לאמנויות בתל-אביב, ויחד עם בני כיתתו, טל מוסרי, שיר גוטליב ודנה דבורין, נבחר להשתתף בתוכנית הנוער של הערוץ הראשון 'תופסים ראש'. "כשנהייתי סלב לייט, אז אנשים במספרה של אמא שלי תמיד היו אומרים - 'ראינו את הבן שלך בטלוויזיה', והיא הייתה מתמלאת גאווה."

במקביל לקריירת המשחק המתפתחת, עמל גואטה בן ה-13 על קריירה בתחום העסקים. "מכרתי ארבעה סברסים בשקל לאנשים במכוניות בצמתים. כבר אז היה לי הרבה כסף משלי. הייתי קונה ארגזים ולוקח אותם הביתה ושוטף אותם עם כל הקוצים, והייתי מוכר אותם. והייתה תקופה שמילאתי תיקים מאוד גדולים של וופלים וגליליות והייתי נוסע להוד השרון ומוכר לאנשים מוצרים מדלת לדלת".

גואטה הבלתי נלאה גם ניהל ספריית וידאו ניידת, ומכר מדלת לדלת דגים ששלה במרינה בתל אביב וביפו. "כל דבר שרק הייתי יכול כדי לעשות ביזנס, הייתי עושה."

כאשר סיים את סטודיו ניסן נתיב וניסה להתפרנס מעבודתו כשחקן, עבר ימים לא קלים. הוא עבד בעבודות ניקיון, גינון ובארגון פסטיבלים קטנים של תיאטרון פרינג'. בגיל 26 התקבל למשרת מנהל תיאטרון הפרינג'. גם בפרינג' לא זנח גואטה את הזיקה לעולם המסחר והשיווק.

"כאשר נתקלה ההצגה 'שמן על בד' בבעיות חשיפה, שכנע גואטה את חבריו ללכת עד הסוף. "הייתי על גבול הקרימינליות. אמרתי - נעשה משהו שאולי הוא עבירה על החוק, אבל הוא יכניס אותנו לעיתון. ואז אמרנו, שלפרסם מודעות בעיר באופן פיראטי זה קנס של 400 שקל, ולעשות את זה באופן מוסדר עולה 800 שקל - והחלטנו על פיראטי".

המדבקות הזוהרות הנושאות שורות מההצגה אומנם עוררו תשומת לב, אך את הקנס המדובר שכח גואטה לשלם. כאשר הודיעו לו כי נשפט שלא בפניו ועליו לשלם כעת קנס בסך 2000 שקל, ביקש כי הוא ושאר שחקני הקבוצה ירצו תחת זאת עונש מאסר במקום - וכך זכה בסיקור העיתונאי הנחשק. בכלא הוא כמובן לא ישב.

מאז ועד היום מצהיר גואטה כי אינו בוחל באמצעים כדי לגייס כספים להפחת רוח חיים ביצירה. אין חברה מסחרית שומרת חוק שידחה הצעת חסות שלה, למעט, אולי, 'פלייבוי' ("איזה תדמית זה ייצור?").

בשנת 2001 הוזמן גואטה לאודישן לפרסומת. לכאורה, פרסומת למיץ תפוחים. ואז התקשרה הסוכנת. "היא אומרת, רן, נבחרת לעשות פרסומת לבירה 'גולדסטאר' עם קלאודיה שיפר. הצילומים ברומא'. והיא חוזרת על זה ואני לא מבין ואומר לה, 'את צוחקת עלי? יש כאן מצלמות נסתרות, משהו לא בסדר?' היא אומרת לי 'לא, רן תהיה רגוע, זה בסדר, נבחרת'. הלם טוטלי".

" קיווית שקלאודיה תפתח לך שערים, תגלה אותך?

"הדבר היחיד שקיוויתי, שנשמור על קשר. זאת הייתה שאיפה שלי. ירדנו מחדר הלבשה אני עם חלוק רחצה וכפכפים עם הפסים הכחולים מהשוק. והיא בשיא הדרה, ואני כאילו הי, מה העניינים, מה קורה? מספר לה בדיחה. הכי ישראלי שיכול להיות".

" נו?

"היה נחמד, אבל לא שמרנו על קשר. זה איכשהו נעלם ואי אפשר להגיע אליה יותר."

" היה ביניכם משהו?

"היה מגע, היו חיבוקים עד הסוף, ולא יותר מזה. אבל לא צריך יותר מזה. זה המון."

אין ספק שגואטה הוא בחור עם אמביציה. האיש הצעיר מהשכונה, שמנהל היום מוסד עם מחזור של מיליוני שקלים בשנה, אינו מהסס לשאוף למשרות בכירות יותר. "אחרי כמה שנים של התנסות במערכת הזו, אני מקווה מאוד להגיע לניהול תיאטרון גדול".

" איזה?

"כל תיאטרון גדול הוא מבחינתי שאיפה". ב'הבימה' וב'קאמרי' נכנסים לכוננות ספיגה. "