עתירה לבג"ץ: למנוע העברת טיפות חלב מהמדינה לאחריות קופה"ח: "מנוגד לחוק"

לטענת ההסתדרות הרפואית וארגון רופאי המדינה, ההעברה מסכנת את בריאות הציבור

ההסתדרות הרפואית וארגון רופאי המדינה עתרו היום (ג') לבג"ץ כנגד משרדי האוצר והבריאות בבקשה למנוע את העברת שירותי טיפות החלב מהמדינה לאחריות קופות החולים. לטענת הרופאים, העברה זו היא חסרת סמכות והיא נוגדת את חוק ביטוח בריאות ממלכתי. במקביל מבקשים הרופאים מבג"ץ להוציא צו ביניים המונע כל התקדמות בביצוע העברת השירותים עד למתן פסק דין בעתירה.

בעתירה נטען שמשרד האוצר ניסה להעביר תיקון לחוק ביטוח בריאות ממלכתי בעניין אלא שהניסיונות הללו כשלו. לטענת העותרים, לאחר הכישלון, הגה משרד האוצר יוזמה להתחיל לבצע את העברה בדרך של ביצוע "תוכנית פיילוט", שבמסגרתה יועברו חלקית שירותי טיפות החלב לקופות החולים ולאחר שנתיים "ייבדק העניין מחדש".

החלטה זו, נטען, לא לוותה בתיקון החקיקתי הנדרש וביצועה בפועל נדחה שוב ושוב. במקביל, נטען, ייבש משרד האוצר את טיפות החלב באמצעות אי העברת תקציבים, הפרשת עובדים ואי מילוי תקנים. זאת, במטרה להביא את משרד הבריאות למצב שבו יהיה חייב לשתף פעולה עם המהלך.

הרופאים טוענים, כי בסוף יוני השנה נודע להם כי בכוונת הרשויות להתחיל ביישומה של תוכנית הפיילוט ללא שיתוף הרופאים. עתירה של הרופאים לבין הדין לעבודה נדחתה, לאחר שבית הדין הודיע שאין לו סמכות לדון בטענות בעניין חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

הרופאים טוענים בעתירתם לבג"ץ, כי כל הגורמים המקצועיים שבחנו את העניין מתחו ביקורת על היוזמה והתנגדו לה משיקולים מקצועיים. לדבריהם, הוועדות הציבוריות שנדרשו לנושא קבעו שאין להעביר את השירותים לאחריות הקופות. הם מציינים כי הוועדה לבחינת הרפואה הציבורית מ-2002 קבעה שיישום המהלך יביא להרס שיטתי של מנגנון הרפואה המונעת, אובדן שליטה במידע על מצב בריאות אוכלוסיית הפעוטות והתלמידים והתפרצות מחלות זיהומיות ופגיעה בבריאות הציבור.

כיום מופעלות בארץ כ-1,000 תחנות טיפות חלב, כאשר 600 מופעלות על ידי משרד הבריאות ו-150 על ידי קופות החולים. הפיילוט אמור להתבצע בשני שלבים: בשלב א' יספקו קופות החולים שירותים לילדים בגילאים של עד 6 שנים במספר יישובים, בהם ירושלים ות"א, ובכפוף להצלחת ניסיון זה יתבצע שלב ב', שבמסגרתו תורחב רשימת היישובים. (בג"ץ 36/07).