השופטת שידלובסקי: ביה"ד לחוזים אחידים לא מצליח להגן על הציבור מהבנקים ומחברות הסלולר

לדברי אב ביה"ד לחוזים אחידים, חסרים בביה"ד נציגי הארגונים הצרכניים - דבר שפוגע קשות בעבודתו

"בית הדין לחוזים אחידים לא מצליח להתברג לשורה הראשונה של שמירת האינטרס הציבורי. אני מקווה שהוא יתעשת". כך אמרה אב בית הדין, השופטת המחוזית מיכאלה שידלובסקי-אור.

שידלובסקי-אור, שדיברה בכנס שאירגנה מכללת נתניה לציון חצי יובל שנים לחקיקת חוק החוזים האחידים, הסבירה שבית הדין שבראשותה אינו יכול להוציא פסקי דין בלי שיישבו בהרכב גם נציגי הציבור.

בשנתיים האחרונות, אמרה, היו חסרים בבית הדין נציגי ציבור של הארגונים הצרכניים, דבר שפגע קשות בעבודתו. "ארגוני הצרכנים נמצאים על הקרשים, וחייבים לחזקם כדי שיישמעו בצורה רצינית יותר בבית הדין". היא הביעה גם תיקווה שמשרד המשפטים יקבל כוח אדם נוסף כדי שיוכל להתמודד עם המשימות שמציב בפניו החוק.

שידלובסקי-אור קיוותה שבית הדין יתעשת, כדי שיוכל לשמור על האינטרסים של הציבור מפני הגופים העסקיים הגדולים במשק, כמו הבנקים וחברות הסלולר. לטענתה, אנו נשלטים בידי הגופים הגדולים והצרכן נמצא בעמדת נחיתות מול ספק גדול או מונופוליסטי.

הספק, אמרה, שולט בצרכן באמצעות החוזה האחיד. לדבריה, החוזים האחידים דומים בכל הגופים הגדולים ועל בית הדין להתערב כאשר הלקוח מקופח או נפגע ע"י הגופים הגדולים.

בכנס השתתפו גם השופט העליון בדימוס יעקב טירקל, שאמר כי חוק החוזים האחידים היווה ציון דרך בשפיטה האזרחית; עו"ד טנה שפניץ, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שאמרה כי החוק חיזק את הגנת הצרכן; ופרופ' סיני דויטש, דיקאן ביה"ס למשפטים במכללת נתניה, שאמר כי יש לצמצם את האקטיביזם המשפטי בדיני חוזים.

"חוזה אחיד", כידוע, הוא חוזה שכל תנאיו או רובם נוסחו מראש בידי צד אחד, כדי שישמשו כחוזים רבים מול לקוחות שמספרם אינו מוגדר. חוק החוזים האחידים בא לגשר על הפער שבין הגוף הגדול שהוא המנסח, לבין הלקוח מבחינת המיומנות, המידע וכושר המיקוח. זאת, משום שבדרך כלל ללקוח אין אפשרות לנהל מו"מ על תנאי החוזה או לשנותם, ועומדת בפניו רק ברירת "take it or leave it". בית הדין מוסמך לבטל תנאים מקפחים בחוזה כזה.