המלכוד של המשטרה

האם תלך המשטרה עד הסוף עם התיק הזה?

1.

אתמול נודע כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, התחייב כי גורם חיצוני בלתי תלוי ינהל את חקירת האירועים שקדמו להגשת כתב האישום נגד חיים רמון. תוך כדי פרשת רמון התברר כי בידי החוקרים, בראשם ראש אגף החקירות לשעבר, תת-ניצב מירי גולן, תמליל האזנת סתר בין המתלוננת למנהלת לשכת ראש הממשלה, שולה זקן. כבר אז - אחרי הכחשות, התחמקויות והתפתלויות - הודו המשטרה והפרקליטות כי אכן קיימת האזנה לזקן, אולם זו האזנה באישור, שהתבקשה ומבוצעת עבור תיק לגמרי אחר.

אחרי ביקורת מתמשכת מצד ההגנה של רמון, בית-המשפט וגורמים בציבור, הודיע היועץ מזוז לעורכי הדין של רמון, כבר לפני מספר ימים, כי גורם בלתי תלוי יבצע כאמור בדיקה "ויופקו הלקחים ככל שיידרש". המכתב נשלח כבר לפני כשבוע, אולם קיומו נודע רק אתמול. המבוכה במשטרה היתה גדולה במיוחד.

אתמול קרה עוד מקרה לגמרי מקרי. שלוש עובדות במשרד ראש הממשלה העידו בבית-המשפט לחלוטין "לטובת" רמון ו"נגד" המשטרה והפרקליטות. אתמול נראה שמעמד התביעה בתיק רמון הולכת ומתמוססת, ותיק רמון הולך לתת למערך החקירות סטירה מצלצלת.

ואז, אתמול בערב, שוב לגמרי במקרה, "נודע" לכתב המשפט של ערוץ 10 כי היחידה הארצית לחקירות הונאה מנהלת זה כבר חקירה סמויה, שאליה קשורים בכירים במס הכנסה ואנשי עסקים בכירים. החקירה מצויה בשלב הסמוי שלה, ובמסגרת זו נעשו ההאזנות לזקן, שבהן נעשה שימוש בתיק רמון.

וכך קרה שהיום על הבוקר נפתח השלב הגלוי בחקירה. החוקרים פשטו על בתים ומשרדים של בכירים בהווה ובעבר במס הכנסה. אל המשטרה זומנו בזה אחר זה הנחקרים זקן, יו"ר רשות המסים, ג'קי מצא, וקודמו בתפקיד, איתן רוב, ונחשפו כמה משמות אנשי העסקים שנהנו לכאורה מהטבות המס, ביניהם כאלה שנגדם מתנהלת התדיינות שומתית זה זמן.

היום הודיעה הפרקליטות כי בהוראת פרקליט המדינה, ערן שנדר, הוחלט לזמן את ה' לעדות נוספת, בעקבות העדויות שנמסרו אתמול. סביר להניח כי חוקרי פרשת רמון ידעו על זה כבר אתמול.

האם התוכנית המקורית אכן היתה לפשוט היום עם שחר? האם התוכנית המקורית לא היתה המשך החקירה הסמויה לשם צבירת חומר? ואולי יש קשר הדוק בין החשיפה היום לבין המבוכה ותחושת הכישלון של אתמול?

מי ששואל מקבל תשובה הגיונית: היתה הדלפה, אנחנו לא יודעים מאיפה, בטח לא מאיתנו, אז חששנו מהעלמת מסמכים ותיאום עדויות, לכן פשטנו הבוקר.

מומחים לענייני ספינים, ובעיקר לענייני ספינים משטרתייים-חקירתיים, אומרים היום: המשטרה נכנסה למלכוד. הפרשה הרועשת והלוהטת בענייני חיים רמון והצעירה ה' הולכת בכיוון לא טוב עבור המשטרה. הם הסתבכו, אז הם פשטו היום וכל הכותרות עוברות לשוטרינו המצוינים וחוקרינו היעילים, העושים

עבודתם ימים כלילות למען ניקיון הארץ.

2.

מירי גולן היא האחראית לשתי החקירות הללו. בתפקידה הקודם כראש אגף חקירות הונאה, היא הובילה את חקירת ה' בפרשת רמון, הוכיחה מעורבות אישית לוחצת בהובלת החקירה ובהובלת הצעירה להגיש תלונה נגד רמון. גולן היתה זו שהורתה, בתיק השחיתות לכאורה במס ההכנסה, על ביצוע ההאזנה לשולה זקן, לאחר שקיבלה לכך את אישורו של ראש אגף החקירות, ניצב יוחנן דנינו. גולן כבר זמן במגננה. את הציטוט מפיה, המתייחס לרמון כשר משפטים: "אני לא מוכנה שהאיש הזה ימנה את נשיא בית-המשפט העליון" או "כולם אומרים לי שהחרא הזה צריך לשבת בכלא", היא אמנם הכחישה, אולם הוא כבר מזמן הפך לאמירה נתונה.

העדות שנתנה החוקרת הקשוחה והקשה הזו בבית-המשפט בפרשת רמון, היתה בוכייה ועצובה. היא היתה צריכה להגן על עצמה מפני התלהבות היתר שהפגינה בפרשה, עד כדי מעורבות אישית לוחצת. בציניות כואבת אמרה: "אני חוקרת לא יום אחד או יומיים. אבל זו אחת הסיטואציות היותר קשות בה הייתי. רמון הטיח בה' ובי כל מיני האשמות, אך קיבלתי החלטה אסטרטגית שאספוג כל עלבון".

3.

איתן רוב, מנהל רשות המסים הקודם, הוא חבר ותיק של קובי בן-גור, ששמו הוזכר היום כאיש עסקים שלכאורה מעורב בפרשה. שניהם היו חלק מקבוצת "נערי יצחק מודעי" כשהיה שר אוצר. לימים, כשרוב ברשות המסים ובן-גור בעסקים, אפשר היה לראות אותם יושבים בימי חמישי בקפה ג'ו שמול השוק הסיטונאי לשעבר, ברחוב חשמונאים בתל-אביב.

4.

אהוד אולמרט כשר האוצר התלבט זמן רב בין שני מועמדים לתפקיד ראש רשות המסים. ג'קי מצא או שוקי ויטה. עד הרגע האחרון לא ידעו במי יבחר. בסוף בחר במצא. לא מכבר, שנה אחרי, כשאולמרט כבר עמוק בכיסא ראש הממשלה, בחר חברו הוותיק והטוב, שר האוצר אברהם הירשזון, בשוקי ויטה לתפקיד הממונה על הכנסות המדינה.

5.

האם תלך המשטרה עד הסוף עם התיק הזה, ובסוף, בזמן סביר, ייצא ממנו "משהו", או שזו תהיה עוד אחת מאותן מתקפות תקשורתיות שהמשטרה כל כך טובה בהן, כמו "הלבנות ההון בבנקים" שלוו בפשיטות מתוקשרות ובשמות נוצצים כמו ולדימיר גוזינסקי או ארקדי גאידמק, והולכות להיגמר בקול ענות חלושה?

6.

בינתיים מסכנים הנישומים. אם עד היום נהגו במס הכנסה במתינות, בהליכה לקראת נישומים, גם כאלה "מהעם", מהיום כולם בפחד. כל החלטות שיתקבלו בחודשים הקרובים יהיו קשוחות ונישומים יידחו בזה אחר זה.