ביהמ"ש: חשד סביר ומוצק נגד 5 המעורבים בפרשת המעילה בעמותה של ההסתדרות הלאומית

מעצרם של החשודים במעילה בהיקף 5.6 מיליון שקל - בהם מ"מ ראש עיריית ר"ג, עובדיה כהן - הוארך ב-8 ימים

"יש חשד סביר מוצק נגד כל החשודים. עולה תמונה של מירמה וגניבה, כספים רבים נלקחו והועברו שלא כדין תוך פיקציה ומירמה בסכומים גבוהים, והדברים מדברים בעד עצמם לחומרה", כך קבע היום (ד') בית המשפט השלום בת"א בהחלטתו על הארכת מעצרם בשמונה ימים של חמשת המעורבים לפי החשד בפרשת המעילה בהיקף של 5.6 מיליון שקל בכספי עמותת ניל"י (נוער יהודי למען ישראל) שבבעלות הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל).

החמישה, שנעצרו אתמול (ג'), הם: עובדיה כהן, מ"מ ראש עיריית ר"ג, ששימש כיו"ר העמותה וכמורשה חתימה בחשבונותיה ובמקביל כיו"ר ועדת הכספים של הע"ל; שני אחיו - דוד כהן, עובד לשעבר בעמותה, וציון כהן; אמציה בונר, ששימש כחשב העמותה ומורשה חתימה בחשבונותיה; ושלמה ארואס, ששימש כשליח בעמותה.

המעילה נחשפה לפני יותר משלוש שנים, לאחר שעובדיה כהן דרש בישיבה של ועדת הכספים של הע"ל תוספת תקציב של 2.5 מיליון שקל עבור העמותה, המפעילה מעונות יום מטעם הע"ל ברחבי הארץ. מנכ"ל הע"ל, יצחק רוסו, סירב לדרישה ויזם בדיקה מקיפה של תקציבי העמותה. במהלך הבדיקה, התגלו לכאורה אי-סדרים באופן ניהול הכספים בניל"י.

ממצאי הבדיקה של ועדת הביקורת של הע"ל הועברו לרו"ח חיצוני וחקירתו העלתה ממצאים פליליים בנוגע להוצאת 5.65 מיליון שקל מכספי העמותה. לפי החשד, חלק מהחשודים ומעורבים נוספים ביצעו רישומים כוזבים בספרי העמותה והוציאו צ'קים במיליוני שקלים תוך רישום שמות מוטבים פיקטיבים, וכן ביצעו משיכות מזומנים מחשבונות שונים. בעקבות המעילה, שהתבצעה בשנים 2001-2003, הצטברו גירעונות בחשבונות העמותה.

המשטרה מייחסת לחשודים ביצוע עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, גניבה בידי מנהל, מירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע ואיסור הלבנת הון.

נציג מפלג חקירות הונאה טען בבית המשפט, כי בידי המשטרה קיימות ראיות כלפי כל החשודים, וכי הם עשו הכל כדי להסוות את פעילותם הפלילית ואף נקטו בשיטות של הלבנת הון, באמצעות החשוד ציון כהן ואחרים.

בא כוחו של עובדיה כהן ציין, כי מרשו הודה במיוחס לו ולגביו ניתן להגיש כתב אישום, ולכן אין צורך בהארכת מעצרו. ואולם, השופט גלעד נויטל דחה את הבקשה.

במסגרת הפרשה, ייתכן שיזומן לחקירה גם שר האוצר, אברהם הירשזון, לאחר שמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, העלה חשד שידע על המעילה והשתיק אותה. המבקר בדק חשד, שכהן הודה בפני הירשזון כי מעל בכספי העמותה, כדי לסייע לאחיו שהסתבך בחובות בשוק האפור. הירשזון, כך נטען, הדיח את כהן מתפקידו, אך לא התלונן במשטרה והשתיק את הפרשה.

הירשזון אמר באחרונה בתגובה, שכאשר נודע לו על אי-הסדרים לכאורה, הוא הורה למנכ"ל הע"ל לבדוק את העניין ואף העבירו לבדיקת ועדת הביקורת. לדבריו, הוא שימש אז יו"ר ועדת הכספים בכנסת וכמעט שלא עסק בענייני הע"ל. (מעצרים 10061/07).