הפנטגון: סין ומדינות אסיה מובילות בריגול תעשייתי וביטחוני בארה"ב

106 מדינות בעולם מנסות להשיג טכנולוגיות אמריקניות מסווגות באמצעים בלתי חוקיים * לישראל מקום של כבוד בדו"חות

"העולם כולו נגדנו" הוא כנראה המוטו של שירותי הריגול הנגדי בארה"ב. דו"ח חדש של הפנטגון קובע, כי 106 מדינות, יותר ממחצית מ-192 מדינות תבל, מנסות להשיג טכנולוגיות אמריקניות מסווגות באמצעים בלתי חוקיים.

הדו"ח, שמתפרסם מדי שנה, אינו נוקב בשמות המדינות החשודות באיסוף טכנולוגיות צבאיות ואחרות, אך עובדי סוכנויות ממשל לריגול נגדי שצוטטו בוושינגטון טיימס מונים את ישראל כאחת ממדינות אלה. מקורות אלה מפנים אצבע מאשימה גם לעבר יפן, בריטניה, צרפת, גרמניה, מצרים, והאמירויות הערביות המאוחדות.

המקורות אמרו, כי סין, רוסיה ואיראן, וכן כמה מדינות נוספות באסיה, מובילות במאמצי הריגול התעשייתי והביטחוני בארה"ב. סוכנים שלהן מתמקדים בעיקר בתעשיות הביטחוניות האמריקניות.

"הגאות הכללית בפעילות (הריגול) של מדינות במזרח אסיה ובאגן האוקיינוס השקט תימשך בטווח הקצר, בעקבות ההכרה של מדינות אלה בגודל נחיתותן הטכנולוגית בתחומי פיתוח נשק", נאמר בדו"ח. "הגלובליזציה של עסקי תעשיות הנשק תגדיל את האיום (על תעשיות ביטחוניות בארה"ב) מצד מתחרים אסטרטגיים, שיוסיפו להשתמש בפעילויות עסקיות לגיטימיות כאמצעי להשגת טכנולוגיות אמריקניות באמצעים בלתי חוקיים".

הדו"ח, "מגמות באיסוף טכנולוגיות של התעשיות הביטחוניות בארה"ב - 2006", חובר ע"י שירות הביטחון של משרד ההגנה, המופקדת על סיכול מאמצי ריגול של מדינות זרות. הוא מבוסס בחלקו על דו"חות של קציני ביטחון בתעשיות הביטחוניות.

מקום מכובד לישראל

לישראל מקום של כבוד בדו"חות שירות הביטחון ושל משרדים פדרליים אחרים לאורך השנים. כך, למשל, ב-1996 נאמר בדו"ח של השירות: "כוונות הריגול של ישראל ויכולותיה בתחום זה נגזרות משאיפתה המסורתית לסמוך על עצמה בלבד. היא אוספת בתוקפנות טכנולוגיות צבאיות ותעשייתיות וארה"ב מהווה מטרה בעל קדימות גבוהה למאמצי איסוף אלה. לישראל יש המשאבים והיכולת הטכנית להצליח במשימות האיסוף המודיעיני שלה".

"הקשרים האתניים החזקים שיש לישראל בארה"ב, והרמה המקצועית הגבוהה ביותר של אנשי המודיעין שלה, שפעילותם אגרסיבית, תורמים להצלחת המאמצים הישראליים", נאמר בדו"ח מ-1996.

בדו"ח 2006 לא מוזכר שמה של ישראל, אך מחברי הדו"ח מציינים, כי 23% מכלל 971 פעילויות הריגול שאובחנו בשנה שחלפה נבעו ממדינות ב"מזרח הקרוב". 31% נבעו ממדינות באסיה ובאגן האוקיינוס השקט, 19% ממדינות במרחב "אירו-אסיה" ו-13% ממדינות בדרום אסיה. הדו"ח מזכיר במעורפל "מכנים תרבותיים משותפים" בין מדינות החשודות בריגול לבין אוכלוסיות בארה"ב.

לפי הדו"ח החדש, הטכנולוגיות המבוקשות ביותר ע"י סוכנים זרים הן מערכות חלליות, מערכות לייזר וטכנולוגיות להתחמקות ממכ"ם. ביקושים גדולי אובחנו גם למערכות מידע ולטכנולוגיות בתחומי הדמיה, אופטיקה, חיישנים, חומרי נפץ, אלקטרוניקה, ומערכות ימיות.