*למי שכבר החליט לעלות לישראל, ועוד ממדינות כמו ארה"ב וקנדה, נשאר לדאוג בעיקר לצד הטכני של המעבר. מעבר למדינה חדשה הוא עניין לא פשוט בכלל. לקפל חיים שלמים ולהעביר אותם למקום אחר, זה לא רק לשלוח את תכולת הבית בקונטיינר בים, אלא לעזוב מקום עבודה, להוציא את הילדים מהגן ומבית הספר, לאבד מסגרת חברתית קהילתית תומכת ומוכרת, וכמובן למכור את כל הנכסים, מבית ועד רכב. במילים אחרות, זה להתחיל הכל מחדש.
עד לפני חמש שנים, נמנעו רבבות יהודים מלבצע עלייה לישראל, למרות שזו הייתה משאת נפשם, בשל החשש מפני הפרוצדורה המורכבת. כל זה, עד להקמת ארגון "נפש בנפש", ארגון ללא מטרת רווח שהציע לראשונה בהיסטוריית העלייה לישראל: עלייה מחלקה ראשונה. את העולה הפוטנציאלי הם יכירו, יסייעו לאתר לו עבודה, יציעו בית ספר לילדים, יעזרו לממן את הוצאות הענק הכרוכות במעבר, והדובדבן: יטיסו אותו ארצה בטיסת עולים קבוצתית ויעשו לו חוויית עלייה בלתי נשכחת שלימים יגדיר אותה כחוויה המשמעותית ביותר בחייו.
והתוצאות: שיא עלייה של עשרים שנה ממדינות צפון אמריקה, עם למעלה מעשרת אלפים עולים שהגיעו לארץ ממדינות אלה בחמש השנים האחרונות.
"נפש בנפש" הוא, כאמור, ארגון ללא מטרות רווח המנוהל כארגון עסקי עם מטרות ויעדים ברורים ועם מוצר ייחודי - עלייה.
הכל החל כאשר חברו יחדיו, הרב יהושע פס ואיש העסקים טוני גלברט, שני אנשים עם חזון ואהבה גדולה לישראל, שזיהו ביקוש גדול למוצר ובנו מודל עסקי שעל בסיסו הוקם הארגון, הנותן מאז שירותי עלייה לאלפי יהודים בארה"ב, בקנדה ובאנגליה. הם חקרו וזיהו אצל קהל היעד ארבעה מחסומים עיקריים לעלייה: תעסוקה; שירותים קהילתיים כמו דיור, חינוך ובריאות; עלות כספית גבוהה של המעבר וביורוקרטיה, ובהתאמה הקימו מחלקות מתמחות למתן שירותים ברמה הגבוהה ביותר בתחומים הללו.
בבסיס סוד ההצלחה עומד קשר רציף ובונה אמון: ליווי ומעקב משלב טרום ההחלטה לעלות ועד לשלב ההתיישבות בארץ, ובהמשך גם מעקב אחר תהליך הקליטה. לא זו בלבד, ב"נפש בנפש" מקפידים על מתן מידע מדוייק ועדכני בנושאים השונים, בין השאר, על ידי הפעלת מוקד טלפוני עם מספר חינם, הפעיל 24 שעות ביממה, על מנת לתת מענה גם לפי שעון ארה"ב.
את השירותים הללו מספקים 50 עובדי הארגון, שרובם יושבים בארץ. התוצאות מדברות בעד עצמן: 99% מהעולים שעלו ארצה בעזרת הארגון נקלטו בהצלחה ונשארו בארץ.
ספינת הדגל של השירותים אותם מספק הארגון עבור העולים החדשים היא מחלקת התעסוקה. ולא במקרה, שכן זהו אחד הנושאים החשובים ביותר לעולים אלה, שרובם המכריע הינו משכיל, מיומן וויתר על קריירה במקום מגוריו.
בבסיסה מתפקדת מחלקת התעסוקה כחברת כוח אדם לכל דבר, המאתרת אפשרויות תעסוקה ומציעה עובדים מתאימים לאיוש המשרות השונות. אלא שהפעם למעסיקים זה לא עולה כסף, מה שמאוד מיטיב את הקשר עימם והופך אותם לצד מעוניין מאוד בעסקה. וכך כולם מרוויחים: למעסיק יש גישה למאגר בלתי נדלה של עובדים משכילים ומיומנים, כל אחד בתחומו, שכן עליית "נפש בנפש" מאופיינת בגיל ממוצע של 35 עם השכלה אקדמית, והעולים החדשים מוצאים עבודה תוך פרק זמן קצר יחסית מרגע שהתבססו בארץ.
מחלקת התעסוקה של "נפש בנפש" מציעה טיפול תומך במגוון רחב של נושאים הקשורים במציאת עבודה תוך מתן שירות על בסיס של היכרות אישית עם העולים. המחלקה מקיימת הדרכות מגוונות בנושאי תעסוקה, החל בהכרה והסבר על השוק הישראלי, מתוך מטרה להקל על החברות לקלוט את כוח העבודה החדש עם כמה שפחות "חבלי קליטה", וכלה בקשר עם חונך מתחום התעסוקה של העולה, קורסי הכשרה, כגון קורס בן שנה למורים לאנגלית בשיתוף משרד החינוך, שבסופו זכאים הבוגרים לתעודת הוראה של משרד החינוך, ייעוץ בהקמת עסקים חדשים ולימוד שיטת המיסוי בישראל ועוד.
בנוסף, מזינה המחלקה, באופן שוטף ועדכני, לאתר האינטרנט של הארגון את כל המידע הקשור בהצעות העבודה, מידע על דרישות מקדימות לתפקידים מסויימים, קורסי הכשרה ומועדי בחינות. האתר גם מציע רשימת מתרגמים מקצועיים ונוטריונים למטרת הסבת מסמכים ותעודות לעברית.
מחלקת החברה והרווחה היא זו המספקת את המענה לכל המחסומים הקשורים בשירותים קהילתיים, קרי נתינת מענה לשאלות מרכזיות, כגון מקום מגורים ומה מציעה מערכת החינוך במקום. דרך אתר האינטרנט של הארגון מקבל העולה הפוטנציאלי גישה למדריך קהילתי מקוון, המספק מידע על קהילות ומקומות מגורים בארץ, וכן גישה לרשימת דיוור עם מאגר של למעלה מ-1,800 משתמשים פעילים. המחלקה מדריכה משפחות בכל הנוגע לביקורים מקדימים בארץ ועושה קישור למשפחות מאמצות באיזורי ההתיישבות שנבחרו.
העלות הכספית הכבדה הכרוכה במעבר, היא נתון המשתנה מעולה לעולה וממשפחה למשפחה. בהתאם לנתונים של כל מקרה בנפרד, מוצע סיוע כספי שיכול לנוע מ- 4,000 דולר ליחיד ועד 15,000 דולר למשפחה, כאשר בכל מקרה ניתן גם ייעוץ בתכנון הפיננסי של תהליך המעבר.
ולבסוף, איך בונים מערכת יחסים עם הרשויות? בשביל זה קיימים עובדי הארגון המקיימים יחסי עבודה יומיומיים ושיתופיים עם גורמים ממשלתיים, כמו משרד הפנים, משרד הקליטה והסוכנות היהודית. שיתופי הפעולה הללו הולידו, בין השאר, את היוזמה להטיס את נציגי משרד הפנים עם העולים בדרכם לישראל ולבצע כבר על המטוס את כל ההליך של מילוי הטפסים הדרושים לקבלת אזרחות ישראלית. ב"נפש בנפש" המציאו גם את הלוח האלקטרוני -
PC Tablet, אליו מוזנים כל הנתונים והטפסים של העולה, ועליו נדרש רק לחתום, על גבי הלוח האלקטרוני. הטפסים האלקטרוניים מוזנים למחשב משרד הפנים כבר ביום נחיתתם של העולים בארץ, ותוך 48 שעות מקבלים העולים את תעודת הזהות הישראלית שלהם לביתם.
עולה שהגיע לארץ עם "נפש בנפש", על פי רוב, כבר נוסע משדה התעופה ישירות לבית שיתגורר בו, בתוך שנים עשר חודשים מיום ההגעה לפחות לאחד מכל בית אב כבר תהיה עבודה, העולה יקבל לביתו את תעודת הזהות ואזרחותו הישראלית, מבלי שבכלל ראה תור של משרד ממשלתי.
שירות שהרבה ישראלים ותיקים היו שמחים לקבל. "
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.