עו"ד פיטר עובדת ללא הודעה מוקדמת בסמוך לתום חופשת לידה - ויפצה אותה ב-13,000 שקל

עו"ד עוזר אריאב טען כי קיבל את העובדת לתקופת ניסיון, ולמרות שלא עמדה בניסיון - הוא נאלץ להמשיך ולהעסיקה בגלל ההיריון

בית הדין לעבודה בתל-אביב חייב את עו"ד עוזר אריאב לשלם למזכירה שעבדה עבורו כ-13,200 שקל, וקבע כי הוא פיטר אותה ללא הודעה מוקדמת בסמוך לתום חופשת הלידה.

התובעת, ליאת רבי, עבדה עבור עו"ד אריאב מדצמבר 2003 ועד למועד יציאתה לחופשת לידה בדצמבר 2004. בתום חופשת הלידה ביקשה רבי לתאם את הארכת חופשת הלידה בחודש נוסף.

לטענת עו"ד אריאב, הוא קיבל את רבי לעבודה לתקופת ניסיון, ולמרות שלא עמדה בניסיון - הוא נאלץ להמשיך ולהעסיקה בגלל ההיריון ועל אף שנעדרה לעיתים רבות עקב ההיריון.

לטענתו, הוא סירב להאריך את חופשת הלידה בחודש, והודיע לרבי כי בדעתו לפטרה גם אם תחליט לשוב לעבודה בתום חופשת הלידה. לטענתו, בעקבות זאת הודיעה רבי מיוזמתה על עזיבתה, והוא סיכם עימה שתקבל פיצויים בגין 45 יום ופיצויים בגין שנת עבודה.

השופטת דינה אפרתי ציינה, כי חוק עבודת נשים קובע שמעביד לא יפטר עובדת בחופשת הלידה, בימי העדרה מהעבודה או במשך תקופה של 45 ימים לאחר תום חופשת הלידה או ימי ההיעדרות, ולא ייתן הודעת פיטורים במועדים אלה.

בהתאם, נקבע גם כי עובדת שמעבידה הודיעה לה על פיטוריה בתום 45 הימים - המעביד מחויב לתת לה את מלוא תקופת ההודעה המוקדמת לפני כניסת הפיטורים לתוקף, ואין לחפוף בין ימי ההודעה המוקדמת לבין 45 ימי איסור הפיטורים לאחר חופשת הלידה.

כמו כן, חוק פיצויי פיטורים קובע כי לעניין רציפות בעבודה לצורך קבלת פיצויי פיטורים, רואים רציפות בעבודה גם אם חלה בה הפסקה בשל חופשה או פגרה שלא בשכר, שניתנו לעובד על-פי חוק או בהסכמת המעביד.

רבי טענה, כי בתחילה עו"ד אריאב הסכים להארכת חופשת הלידה, אולם לאחר שבוע הודיע לה שאין לו עוד צורך במזכירה ושהוא הכין עבורה מכתב פיטורים.

השופטת קיבלה את עמדת רבי, וציינה: "תמוהה בעיניי טענת הנתבע כי לא ידע על כי בחישוב תקופת עבודתה של עובדת יש לחשב גם את תקופת שהותה בחופשת הלידה..."

השופטת הגיעה למסקנה גם לפי מכתב הפיטורים, כי אריאב פיטר את רבי לאלתר בסמוך לתום חופשת הלידה. היא חייבה אותו לשלם לה תשלום בגין 45 ימי עבודה, תמורת הודעה מוקדמת, הפרשי פיצויי פיטורים, דמי הבראה, פדיון חופשה ושכר טרחת עורך דין. (ד"מ 5543/05).