ארה"ב החליטה להטיל הגבלות על מיזם הרשתות של נוקיה וסימנס

המיזם המשותף יזדקק לאישור אמריקני להעסקת עובדים זרים שייחשפו לציוד ותוכנות אמריקנים

הממשל האמריקני ערך בחינה ביטחונית של הסכם המיזם המשותף לנוקיה וסימנס בתחום של רשתות טלפוניה, ואילץ את שתי יצרניות ציוד הטלקום האירופיות להסכים לשורה של הגבלות על החברה החדשה.

אם עד עתה תמכה ארה"ב בהשתלטויות של משקיעים זרים על חברות טלקום אמריקניות, ההחלטה לבחון את המיזם המשותף, שהוקם באמצע 2006 במסגרת עסקה בהיקף של 21 מיליארד דולר, מלמדת על גישה חדשה של הממשל.

גופי ממשל שהיו מעורבים בהליך הבדיקה - בעיקר משרדי ההגנה, בטחון הפנים והמשפטים - מחמירים את הבדיקה של חברות שמייצרות רכיבים לרשתות טלפון אלחוטיות ונייחות. את הבדיקה ערכה הנציבות להשקעות זרות בארה"ב (Cfius) - פאנל משותף למספר גופי ממשל, שבוחן השתלטויות מצד משקיעים זרים על נכסים אמריקניים, מחשש לפגיעה בביטחון הלאומי של ארה"ב.

גורמים המצויים בדו"ח הבדיקה סיפרו לפייננשל טיימס, שהפאנל החליט להטיל הגבלות ביטחוניות על המיזם המשותף לנוקיה וסימנס. אלה כוללות, בין השאר, הנחיות המכתיבות אם המיזם המשותף יורשה להעסיק עובדים זרים שייחשפו לציוד ותוכנות אמריקנים.

אלא שהעניין שמגלה הממשל בענף העלה תמיהות בקרב רבים בענף. אלה תוהים אם הפאנל הבודק אינו חורג מהמנדט שלו - קרי, זיהוי ומניעת השתלטויות של משקיעים זרים, שיש בהן סכנה לביטחון הלאומי של ארה"ב.

"כל הליך הבדיקה הפך לכלי בידי הפאנל להטלת הגבלות ביטחוניות על חברות זרות, בעוד שלממשל אין את הסמכות המשפטית להטיל הגבלות כאלה על חברות אמריקניות", אומר דייוויד מרצ'יק, עו"ד מוושינגטון.

ההסכם עליו חתמו שתי החברות האירופיות עם המימשל, שהיווה תנאי לקבלת אור ירוק מוושינגטון למיזם, עשוי להוות תקדים לענף החותר לקראת מיזוגים בקנה מידה עולמי. פרשנים מציינים, שכל עסקה בה תהיה מעורבת חברת נורטל הקנדית, המבצעת עתה עבודות רגישות עבור המימשל האמריקני, תיתקל בחקירה מקיפה וממושכת של הפאנל.

מרצ'יק אמר שהסכמים מהסוג עליו חתמו נוקיה וסימנס עם הממשל צריכים לטפל ב"עלייה השולית ברמת הסיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב" כתוצאה מהשתלטות מצד משקיע זר - ולא בסוגיות ביטחון כלליות, שהממשל סבור כי הן קיימות, ללא כל קשר אם הבעלים הוא גורם זר או מקומי. המיזם המשותף, שהשלמתו צפויה ברבעון הנוכחי, יביא ליצירת הספקית השלישית בגודלה בעולם של ציוד טלפוניה לחברות טלקום, אחרי אלקטל-לוסנט ואריקסון.

נוקיה הודיעה כי היא רואה בדיונים שקיימה עם הממשל עניין חסוי, וסירבה להגיב על דיונים או הסכמים עליהם חתמה עם השלטונות בוושינגטון. סימנס הגרמנית סירבה להגיב לידיעה.

שתי ענקיות הטכנולוגיה האירופית - נוקיה הפינית וסימנס הגרמנית - הגיעו באמצע השנה שחלפה להסכם על איחוד חטיבות ציוד רשתות הטלפוניה שלהן תחת מיזם משותף. העסקה, שנועדה לחסוך בעלויות, יוצרת את יצרנית ציוד רשתות הטלקום השלישית בגודלה בעולם, קצת אחרי אריקסון והחברה הממוזגת של לוסנט ואלקטל.

מכירות החברה החדשה, נוקיה-סימנס נטוורקס (רשתות), צפויות להגיע ל-15.8 מיליארד אירו (כ-20 מיליארד דולר) בשנה. השתיים מתכוונות לצמצם כ-9,000 משרות מתוך כ-60,000 המשרות שיהיו בחברה המאוחדת בשלב ראשון, ולחסוך כ-1.5 מיליארד אירו בשנה עד שנת 2010. החברה החדשה תפעל מהלסינקי (נוקיה, אגב, אינה פועלת מהלסינקי, אלא מהעיירה אספו בפינלנד).

נוקיה וסימנס יעבירו את חטיבות ציוד הרשתות שלהן לחברה החדשה, שלכל אחת מהן יהיו בה 50%. לנוקיה יהיה רוב במועצת המנהלים של החברה החדשה.

נוקיה-סימנס נטוורקס תחזיק בנתח של 21% משוק ציוד רשתות הסלולר העולמי, שנאמד ב-65 מיליארד דולר. אריקסון, השחקנית מס' 1 בשוק הזה, מחזיקה בנתח של 26%. חטיבת הקומוניקציה של סימנס, שמייצרת ציוד לרשתות קוויות וסלולריות, היא הגדולה ביותר בסימנס במונחי מכירות וכוח עבודה, עם יותר מ-54,000 עובדים. היא נחשבת לנטל על ביצועיה של סימנס. מכירותיה בשנה הפיסקלית האחרונה הסתכמו ב-13.1 מיליארד אירו, עם רווח של 454 מיליון אירו.