עסקת ענק לרפאל: תספק טילים נגד טנקים לצבא ספרד בהיקף של 425 מיליון דולר

ההצטיידות תתחיל השנה ותסתיים ב-2011; עד כה נמכרו הטילים לצה"ל ולאירופה במיליארד דולר

חברת רפאל חתמה אתמול על עסקה במסגרתה תספק לצבא ספרד טילים נגד טנקים (נ.ט) מסוג spike LR בהיקף עסקה של כ-425 מיליון דולר.

העסקה נחתמה אתמול במסגרת שיתוף פעולה בין רפאל וג'נרל דיינמיקס סנטה ברברה. במסגרת העסקה, שהיא שיתוף פעולה בין ג'נרל דיינמיקס לרפאל, תספק האחרונה לספרדים כ-2,600 טילים וכ-260 משגרים.

ספרד קיימה תהליך ארוך ומורכב לצורך הצטיידות צבא היבשה שלה בטילי נ.ט. במסגרתו נבחנו לבד מטילי רפאל גם טילים של תעשיות ביטחוניות מארה"ב וצרפת. בסיומו של התהליך החליטו הספרדים לבחור, כאמור, בטיל הישראלי שישמש את צבא היבשה של ספרד. כחלק מהעסקה התחייבה רפאל להעביר לחברות הספרדיות ידע על ייצור הטיל.

על-פי ההסכם, ההצטיידות תתחיל השנה ותסתיים בשנת 2011. עד כה מכרה רפאל את הטיל גם לצה"ל ולצבאות הולנד, פולין, איטליה, רומניה, פינלנד, צ'כיה וסינגפור, ומדינות בדרום אמריקה. היקף המכירות של הטיל נאמד עד היום ביותר ממיליארד דולרים.

טיל ה-spike LR שייך למשפחת טילי הנ.ט. מהדור הרביעי ונחשב לאחד המתקדמים ביותר בעולם. מדובר בטילים אלקטרו-אופטיים רב-תכליתיים הכוללים ראש ביות עם חיישן לשימוש כפול ביום ובלילה. הטיל פועל כך שלאחר רכישת המטרה על-ידי המפעיל, הוא מתביית עליה ללא התערבות נוספת לאחר השיגור, מה שמכונה "שגר ושכח".

בנוסף, למערכת קיימת אופציה נוספת לתפעול העושה שימוש בתקשורת בין הטיל למשגר באמצעות סיב אופטי המאפשר לשנות את היעד של הטיל גם אחרי השיגור. הטיל שהוא נגזרת של טיל הנ.ט. "גיל" תוקף את המטרות מלמעלה בדיוק רב ובעזרת ראש קרבי (רש"ק) מתקדם מאפשר להשמיד טנקים מודרניים ומטרות איכות נוספות.

למשפחת טילי הנ.ט., שפיתחה וייצרה רפאל, יש גרסאות שונות בטווחים של בין 4 ל-8 ק"מ.

מנכ"ל רפאל, אלוף (במיל') ידידיה יערי, אמר כי הבעת האמון בטיל, הן של הממשלה והן של הצבא הספרדי, במיוחד כשמדובר במדינה חשובה של ברית נאט"ו, מבססת עוד יותר את מעמד הטיל כאחד המובילים בעולם. יערי הוסיף כי כבר כיום מתנהלים מגעים למכירת הטיל, על סוגיו השונים, למספר נוסף של מדינות.