שכנים טובים שווים עשרות אלפי שקלים

"- הנאים החדרים בעיניך? החדרים צרים; - הנאה המטבח בעיניך? נאה המטבח, אך אינו מרווח; - הנאה המסדרון בעיניך? מרובה בו הצל, המסדרון אפל; - ובכן לא תשבי אתנו? אשב ואשב בחפץ לב, כי השכנים טובים בעיני". (לאה גולדברג, דירה להשכיר).

זה לא סוד שזהות השכנים תורמת נתח מאוד משמעותי למשקל איכות החיים שלנו בדירה, וממילא גם לשווייה הכספי. "שכנים טובים שווים הרבה כסף", אומר רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. נתוני לשכת השמאים מלמדים, פעם אחר פעם, ששכונה, מושב, מתחם או בניין הנחשבים לבעלי אוכלוסיה "טובה" ערכם גבוה, לעיתים אף בהרבה, בהשוואה לשכונה או בניין דומים, שבהם השכנים נחשבים ל"פחות טובים".

וירניק מדגיש, כי הדברים נכונים הן לגבי מתחם מגורים חדש והן לגבי דירות יד שנייה. חשוב, הוא אומר, לבדוק היטב לא רק את טיב הבניין והדירה עצמה, איזה מפרט היא מכילה, האם היא שווה את המחיר וכו', אלא גם להסתובב קצת בשטח, לשאול שכנים, מכרים, מתווכים וכו', האם הכל מתנהל כשורה באותו בניין והאם אין בעיה של שכן טורדני.

מנתוני לשכת השמאים מתברר, כי מעבר לפגיעה המיידית באיכות החיים של רוכש הדירה, עשויים שכנים בעייתיים לגרום לקושי רב ביותר במכירת הנכס בעתיד והשפעתם על מחיר הדירה עשויה להגיע עד לכ-10 אחוזים מערכה, (תלוי, כמובן, בחומרת המטרד), כלומר לאובדן של רבבות שקלים ויותר.

לעומת זאת, מדגיש וירניק, בניין המתאפיין בלכידות טובה בין השכנים, עשוי להתברר כהשקעה לא רעה כלל ועיקר, ולעיתים קרובות ניתן בבניינים כאלה לקבל מחיר הגבוה עד כ-5 אחוזים ממחיר השוק, ולו רק בזכות השם הטוב שיצא למרחוק לאותו בניין.