שר האנרגיה הטורקי: תיבנה רשת צינורות להזרמת נפט, גז טבעי ומים לישראל

כך מצטטת סוכנות הידיעות AP את השר הטורקי * לדבריו ההסכם גובש במהלך ביקורו של השר בישראל בתחילת החודש * תוואי קו ההולכה עדיין לא הוחלט

הסניף של סוכנות הידיעות AP באנקרה ציטט הלילה את שר האנרגיה המקומי, חלימי גולר, שאמר כי טורקיה וישראל הגיעו להסכם מותנה לבניית רשת צינורות להזרמת נפט, גז טבעי ומים מטורקיה לישראל.

על פי השר הטורקי, צינור הגז הטבעי המקשר בין רוסיה לטורקיה יורחב עד לישראל. עוד עולה מדברי השר הטורקי כי על פרטי הפרויקט המשולב בין המדינות סוכם כבר בתחילת החודש בעת ביקורו של השר בישראל.

על פי הודעת AP לא ניתן לדעת מתי תוכרז העסקה רשמית או מתי יחל בבניית הפרויקט.

ככל הנראה בשלב הבא ידונו בקרוב הטורקים עם רוסיה על הרחבת טרמינל הגז Ceyhan שבחוף הים השחור.

כמו כן, לא ברור עדיין איך תתבצע בפועל ההזרמה המשולשת לישראל. לפי דברי השר הטורקי, יתכן וההזרמה תתבסס על הקו הישן הקיים עוד מימי הצינורות העירקיים שעברו גם בישראל. אופציה נוספת היא בניית רשת הולכה חדשה לגמרי. בכל מקרה שימוש בקו הישן ידרוש עבודות תיזחוק רבות ויתכן והוא יהיה בעייתי מבחינת המדינות הערביות בהן הוא עובר.

לגבי הזרמת המים, כל החלטה תדרוש בניית קו צינורות חדש.

נושא העברת מים מטורקיה לישראל נמצא "על השולחן" כבר שנים מספר מאז התחממות הקשרים בין שתי המדינות. נציין כי לטורקיה וישראל ישנם כבר מספר שנים קשרים "חמים" בנושאים צבאיים וביטחוניים עליהם מדווח מעת לעת.

לגבי טורקיה, ההסכם ישקף הגשמה של שאיפה להפוך לגורם מרכזי בתחום האנרגיה ולשבור את ההגמוניה האיראנית (וגם את זו העיראקית בעבר הלא רחוק) בתחום.

בנוסף פורסם, כי טורקיה תספק גז טבעי ללבנון. לא ברור בשלב זה אם האספקה למדינה השכנה לטורקיה מדרום ולישראל מצפון, תתבצע תחת אותה תשתית שתגיע לבסוף לישראל.