מה שווה חוות דעת באינטרנט?

סקר הגל החדש עבור "גלובס": 50% מהצרכנים מטילים ספק באמינות הביקורות המתפרסמות באינטרנט

"מכונת הקפה הכי טובה שהייתה לי...", "אוכל מצוין, שירות חרא..", "לא לגעת במוצרים שלהם, הם מתקלקלים כל הזמן, ולא באים לתקן..", "אחלה סרט, למרות שהוא ארוך בטירוף..", "לא מבין על מה כל הרעש, סתם מסעדה יקרה..", "שואב אבק פנטסטי, מומלץ בחום!!!" - זהו מקבץ קטנטן משפע הביקורות, הערות והארות של גולשים באתרי האינטרנט השונים.

פלטפורמת האינטרנט כידוע, נותנת במה לגולשים להביע את עמדתם, לא רק באמצעות טוקבקים ותגובות לכתבות ולמאמרים המתפרסמים, אלא גם כחוות דעת המשפיעות על בחירת מוצרים, שירותים או כל רכישה אחרת המתבצעת לאו דווקא באמצעות הרשת.

מה מידת ההתעניינות בביקורות הללו, ולפני איזו החלטה נוטים לקרוא אותן? כ-30% מהצרכנים נוהגים לקרוא ביקורות צרכנים באתרי אינטרנט לפי רכישת מוצרי חשמל או מוצר יקר אחר - כך עולה מסקר שערך מכון מחקרי הגל החדש, עבור "גלובס". כ-12% מהנשאלים ציינו כי הם מתחשבים בביקורות טרם פנייה לאנשי מקצוע (דוגמת שיפוצניק), 10% נוהגים לקרוא ביקורות על מסעדות לפני שהם בוחרים היכן לסעוד, ו-11% בוחנים את הביקורות לפני בחירת סרט או הצגה.

עם זאת, יותר ממחצית הצרכנים אינם חשופים כלל לזירה הצרכנית באינטרנט - מבין 500 הנשאלים בסקר, 26% לא משווים או קוראים חוות דעת של צרכנים אחרים בכלל, ו-32% אחרים אינם מכירים אתרים בהם מצוינות ביקורות צרכנים.

עוד מעניין לראות כי כ-70% מהצרכנים אינם שותפים עדיין לחגיגת השיתוף ואינם נוהגים לדרג בעצמם מוצרים, חנויות או שירותים דרך אתרי האינטרנט. רבע מהצרכנים עושים זאת מדי פעם, ורק 5% עושים זאת באופן קבוע.

אמין או לא אמין?

שאלת האמינות היא שאלה בלתי פתירה, שגם הציבור מודע אליה, שכן תמיד קיימת התהייה אם חוות הדעת נכתבה על-ידי צרכנים תמימים או על-ידי "צרכנים" בשכר.

הסקר מגלה כי חמישית מהצרכנים סומכים במידה רבה על אמינות חוות הדעת המתפרסמות בביקורות. כמעט 50% מהצרכנים מטילים בה ספק כזה או אחר, 6% מביעים אמון במידה מועטה, ו-17% מהמשיבים חשדניים וספקניים מאוד, ואינם סומכים כלל על אמינות הביקורות.

ניסיון החיים מחשל, שכן ככל שעולה גיל הנשאלים, עולה מידת ספקנותם - כ-15% מבין המשיבים בגילאים 18-24 לעומת כ-40% מבין המשיבים בגילאי 65 ומעלה, טוענים שאינם סומכים על אמינות הביקורות.