"ירידת ערך הדרגתית צפויה בשהם וראש העין בשל השינויים בנתב"ג"

גלעד המאירי: הסטת נתיבי ההמראה מזרחה צפויה לייקר הדירות ביהוד, אור יהודה, חולון וראשל"צ

התוכנית המתגבשת של משרד התחבורה ורשות שדות התעופה להפניית נתיבי ההמראה מנתב"ג מזרחה, מדירה שינה, תרתי משמע, מתושבי שהם והסביבה, שעלולים לשאת את הרעש ממנו סבלו עד כה יישובי גוש דן הסמוכים לנתב"ג כמו חולון, אור יהודה, יהוד וראשון לציון. אולם, לא רק איכות השינה של היישובים המזרחיים תשתנה לרעה - התוכנית עלולה לפגוע גם בכיסיהם.

גלעד המאירי, מנכ"ל חברת שמאות מקרקעין וייעוץ כלכלי, מעריך כי בעקבות התוכנית צפויה ירידת ערך בתים ונכסי מקרקעין ביישובים שהם, בן שמן וראש העין. בנוסף, לדברי המאירי, יתכן ובחודשים הקרובים, עד שתיווצר ודאות ובהירות לגבי אופן יישום העברת קווי התעופה, ייווצר ואקום בשוק שעלול לגרום לירידה במספר העסקאות שתבוצענה, הואיל ואנשים יחליטו "לשבת על הגדר" בהמתנה לקראת הבאות.

לדברי המאירי, "עשרות מחקרים כלכליים שנערכו בעולם מאז שנות ה-60 הסיקו כי כל עלייה של דציבל אחד גוררת ירידת שווי של נכסי מגורים ב-0.5% עד 1%".

באזור עירוני מקובל שרעש בעוצמה של 50 דציבל הוא רעש רקע בסיסי. נכסים המצויים תחת קווי טיסה חשופים לרעשים בגבולות של 65 עד 80 דציבל, בהם מקובל ליצור הגנה אקוסטית לבתים. ללא הגנה שכזו, ערך הדירות עשוי לרדת ב-7.5% עד 15%. אולם, הואיל ומדובר באזורים שקודם לכן כלל לא נחשפו להשפעות נתב"ג, עלול להיווצר, לפחות בשלב ראשון, אפקט פסיכולוגי שיגרום לירידת מחירים הדרגתית של 20% ויותר בערך הדירות. עם זאת, מרגיע המאירי, בטווח הארוך יפנימו התושבים את התנאים החדשים, כך שהמחירים עשויים לעלות חזרה לרמתם היום.

במידה ותכנית זו תעוגן בתוכנית מתאר מחוזית או ארצית, צפוי כי יוגשו תביעות פיצויים בגין ירידת ערך לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. 6,000 תביעות כאלו הוגשו בגין פרויקט נתב"ג 2000 על בסיס תמ"א 2/4 בסכומים של מיליארדי שקלים. סיטואציה זו יכולה לחזור על עצמה.

באזורים שייצאו ממעגל הרעש צופה המאירי פריחה של ממש: "עד היום האזורים הללו סבלו מתדמית קבועה של אזורים רועשים. ללא רמות הרעש הגבוהות יתווספו שטחים חדשים לפיתוח, דבר שיגרור שינוי ייעוד קרקעות, יזמות ובנייה".