הפועלים מקים מסלקה פנסיונית; "יצרן שלא ייכנס לתהליך - יפסיד"

כך אומר בני שיזף, מנהל האגף לביטוח פנסיוני של בנה"פ * המסלקה תאפשר ממשק ממוחשב בין הבנק למעסיקים וליצרני מוצרים פנסיוניים

בנק הפועלים פועל להקמת מסלקה פנסיונית שתאפשר ממשק ממוחשב בין הבנק למעסיקים וליצרני מוצרים פנסיוניים, ואף הקים לצורך זה מחלקה ייעודית: מחלקת ניהול תשלומים פנסיוניים. בראיון לעיתון עובדי הבנק "דיוקן", מבהיר בני שיזף, מנהל האגף לביטוח פנסיוני של בנק הפועלים, כי יצרני מוצרים פנסיוניים שלא ישתפו פעולה בתהליך עם הבנק ייפגעו, ומכירת מוצריהם תקטן.

"הטכנולוגיה היא חזות הכל, ולכן חייבים להגיע למכנה משותף טכנולוגי שבו יועץ ההשקעות בבנק מקיש ENTER ובאופן ממוכן עוברות הוראות ביצוע למעסיקים וליצרנים", מסביר שיזף. "חלק מהיצרנים עדיין לא ערוכים, אבל אם יצרן לא ייכנס לתהליך, הדבר ישפיע על יכולת העבודה מולו. הרי אם לקוח יושב מול יועץ והוא מפרט בפניו אפיקי השקעה שונים, שהם בסך הכל די דומים, ובאחד מהם הוא אומר ללקוח כי צריך למלא טפסים, לשלוח בדואר ולחכות לקליטה, סביר להניח במי ובמה יבחר הלקוח".

באוצר מודעים לצורך ביצירת מסלקה לשוק הפנסיה והגמל כחלק מההיערכות לכניסת הבנקים לתחום שיווק המוצרים הפנסיוניים, ואף עמדו בעבר על העיקרון שהמסלקה לא תהיה בשליטת גוף או קבוצה אחת, אלא כל גוף הפעיל בשוק הפנסיוני יוכל להתחבר למסלקה. בראשית 2006 אף חשבו באוצר להוביל מהלך ליצירת "שפת דיווח אחידה" להעברת כספים בין יצרנים ומשווקים, שלא תקנה יתרון לאף גוף; לבנקים הגדולים בפרט ולמערכת הבנקאית בכלל. עם זאת, פעילות האוצר בתחום לא התקדמה מאז.

שיזף תוקף חזיתית את היכולת המקצועית של סוכני הביטוח ואת מערכות המחשב של חברות הביטוח. "הלקוחות של הבנק יקבלו מיועץ ההשקעות ייעוץ פנסיוני ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר מקבל מי שמנהל את חסכונותיו לטווח ארוך באמצעות מנהלי ההסדר מהטובים שקיימים בישראל", הוא אומר.

"אין בישראל, לא בקרב בתי-ההשקעות או חברות הביטוח, מערכות אשר מסוגלות לבצע פעולות כה מורכבות הכרוכות בייעוץ פנסיוני", טוען שיזף. "אצלנו המערכות יכולות להתממשק עם מערכות המעסיקים מזה והיצרנים מזה. המערכות שבנה ורכש הבנק מאפשרות מודל אופטימיזציה, תוך התייחסות ללקוח הבודד, ולא כפי שקורה במערכות ייעוץ אחרות, שנותנות ייעוץ על-פי פרופילים של לקוחות שהוגדרו מראש".

אגף הביטוח הפנסיוני של בנק הפועלים הוקם במחצית 2006 ומרכז את היערכות הבנק בתחום הביטוח הפנסיוני, שבה מושקעים עשרות מיליוני שקלים. ההיערכות כוללת בניית מערכת ייעוץ ממוחשבת שתפעל כמערכת תומכת החלטה של היועצים הפנסיוניים בסניפים בטיפול בלקוחות. המערכת נבנתה על בסיס ובשילוב מערכת "מיטבית" של בני הפנר, שהבנק רכש בקיץ האחרון.