מיתוס ושמו דירה להשקעה

המיתוס לפיו "כדאי לרכוש דירה להשקעה בישראל" הינו לעיתים קרובות רחוק מהמציאות. כך מדגישים ומזהירים בלשכת שמאי המקרקעין.

נתוני הלשכה מצביעים על כך, שבניגוד לדעה הרווחת על תשואות נפלאות ברכישת דירה להשקעה, התשואה השנתית של דירה להשקעה תנוע ברוב רובם של המקרים בין 2% ל-5%-6%, כשבממוצע מדובר ב-3.5%-4% תשואה לשנה בלבד, כלומר פחות אפילו מריבית בנקאית בסיסית. אמנם, חלק גדול מהרוכשים בונה על ההשבחה שתנבע לו מעליית ערך משמעותית של הנכס, אולם השנים האחרונות בוודאי הוכיחו שאף אחד לא יכול לערוב על כך בביטחון גמור.

יו"ר לשכת השמאים, רן וירניק, מדגיש כי ככל שערך הנכס גדול יותר ומיקומו "סקסי" יותר, כך גם באופן פרדוקסאלי קטנה ברוב המקרים הכדאיות לרכישתו לשם השקעה. וילה אופיינית בהרצליה פיתוח, לדוגמא, שערכה 2 מיליון דולר, לא תקבל יותר מ-2.5% תשואה לשנה (4,200 דולר לחודש עבור שכירות). דירה במיקום מבוקש בצפון תל-אביב תעניק למשכיר תשואה ממוצעת של כ-3.5% לשנה, "וזאת במקרה הטוב".

וירניק מדגיש, כי דווקא כשמדובר באזור זול יותר ופחות יוקרתי, דוגמת דרום תל-אביב, פלורנטין ויפו, אחוזי התשואה מתחילים לטפס, "אם כי רק לעיתים רחוקות יעלו על 5%-6%". גם דירות שיכון ישנות באזורים הסמוכים למכללות, שם קיים "קהל שבוי" של סטודנטים, דוגמת שיכון ד' בבאר-שבע או גבעת עמוס בחיפה, עשויים להוות השקעה מעניינת, "אם כי התחזוקה ומיצוב האזור כבעייתי תהפוך לעיתים קרובות את העניין ללא משתלם".

ומה עם דירות נופש להשקעה בקו ראשון לים? "גם כאן", אומר וירניק, "המציאות הרבה יותר אפורה לעומת המיתוסים: דירות אלה הינן במקרים רבים יקרות באופן יחסי, קשה למצוא להן שוכרים נאותים במשך רוב ימות השנה, האחזקה יקרה, ובסופו של דבר הן עשויות להפוך לפיל לבן, אם הרוכש לא יבדוק היטב מראש האם יש לו בכלל קהל רוכשים פוטנציאלי".