היצע קטן של מסלולים מקשה על פיצוי החקלאים בצפון בגין המלחמה

"ביצוע הפיצויים לקיבוצי הצפון נע בין 34% ל-89% בלבד מהסכומים שהיו אמורים להיות משולמים"

"עד היום שולמו 3.09 מיליארד שקל פיצויים על נזקים ישירים ועקיפים בגין מלחמת לבנון השנייה". כך מסר היום (ד') סגן מנהל רשות המסים, בועז סופר, בדיון שקיימה ועדת הכספים על הצעותיהם של הח"כים אורית נוקד (עבודה) ושי חרמש (קדימה), בנוגע לעיכובים בתשלום פיצויים לקיבוצים ולחקלאים.

נוקד התלוננה, כי שיעור הפיצויים לקיבוצי הצפון נע בין 34% ל-89% בלבד מהסכומים שהיו אמורים להיות משולמים. וזאת, בניגוד להבטחות רשות המסים. עוד טענה ח"כ נוקד, כי מנגנון הפיצוי שנקבע בחקלאות ולקיבוצים, אינו הולם. גם ח"כ שי חרמש התלונן, שלמרות הזמן הרב שחלף מאז סיום המלחמה, שיעור הפיצויים ששולמו בפועל לקיבוצים נמוך מאוד.

לדברי סופר, מתוך 200 אלף תביעות פיצויים שהוגשו לרשות, הסתיים הטיפול בכ-179 אלף. רוב התביעות האחרות נמצאות בטיפול, כאשר מתוכן יש רק כמה מאות ערערים ובקשות לדיון חוזר. לדברי סופר, קיימות תופעות של תביעות כפולות, והוא סיפר על מקרה של 5 תביעות מקבילות שהגיש אותו תובע.

על טענות החקלאים לעיכוב בתשלום הפיצויים, אמר סופר: "אני מתנצל. מדובר בסוגייה סבוכה. ביקשנו ממקבלי ההחלטות מסלולים נוספים, כי ידענו שהפרקטיקה בשטח תסבך אותנו. אבל אנחנו פועלים על-פי חוק. על נזקי המלחמה אנחנו משלמים, אבל על נזקים שנגרמו, למשל, ע"י כוחות הביטחון, לא אנחנו משלמים, אלא משרד הביטחון צריך לשלם".

לדברי סופר, לקיבוצים ניתנה ארכה, והוצע להם להגיש תביעות חוזרות חדשות. לדבריו, הפיצויים לקיבוצים שולמו לפי נוסחאות המקובלות עליהם, חוץ מהתביעה לפיצוי גם על שהייה במקלטים.

לדברי סופר, במגזר החקלאי הסתיים הטיפול ב-2,217 תיקים, בעוד כ-300 תיקים שולמו מקדמות, ונותרו לטיפול רק 401 תיקים. עד כה שולמו פיצויים לחקלאות בהיקף של 200 מיליון שקל.