בגלל השחיתות? מדד אמון הצרכנים של ישראל פותח את שנת 2007 בדריכה במקום

מדד ינואר נותר 78 נק', כבחודשיים הקודמים * התפתחות המדד בחודש ינואר נובעת בעיקר משיפור בהערכת מצב המשק בהווה, לצד הרעה בהערכת מצב המשק והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים

מדד אמון הצרכנים של ישראל מתחיל את שנת 2007 בעמידה במקום. המדד נותר, זה החודש השלישי ברציפות, ברמה של 78 נקודות. התפתחות המדד בחודש ינואר נובעת בעיקר משיפור בהערכת מצב המשק בהווה, לצד הרעה בהערכת מצב המשק והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים.

בחינה של התפתחויות מגמת המדד, מבית "גלובס מחקרים", מצביעה על שחיקה מסוימת במדד, למרות נתונים חיוביים על מצב המשק הזורמים בחודשים האחרונים.

נראה, כי יציבות המדד, למרות נתונים אלו, מלמדת על השפעת האווירה הכללית בעקבות פרשיות השחיתויות הציבוריות האחרונות שעלו לכותרות.

משבר האמון המסוים, אותו מבטא מדד אמון הצרכנים בחודשים האחרונים, בא לביטוי בציפיות הציבור לעתיד.

למרות כל ההודעות החיוביות של השבועות האחרונים על מצב המשק, ירדו בינואר הציפיות לגבי עתיד המשק לרמת שפל הקרובה לזו שהיתה לאחר מלחמת לבנון השנייה, כאשר היו דיבורים על צניחה בצמיחה. הציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי בעתיד יורדת אף הן, במגמה רציפה מזה יותר מחצי שנה. גם בציפיות לגבי שוק התעסוקה העתידי שוררת פסימיות יחסית.

עם זאת, ניתוח "גלובס מחקרים", בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מלמד, כי למרות הפסימיות לגבי העתיד, כוונות הרכישה של הציבור בינואר המשיכו במגמת עלייה, בעיקר בתחום המוצרים בני-הקיימא והרכב. בתחום הנדל"ן נרשמה בינואר יציבות בכוונות הרכישה.

פילוח דמוגרפי של נתוני סקר המדד, המבוצע על-ידי מכון חנוך ורפי סמית, מעלה, כי הקבוצות האופטימיות יותר יחסית בחודש האחרון היו הגברים, בעלי השכלה גבוהה ובעלי הכנסה מעל לממוצע.

הקבוצות הפסימיות יותר בינואר היו הנשים ובעלי ההכנסה הממוצעת. יצוין, כי בדיקת נתוני כוונות הרכישה בשנים האחרונות מלמדת על התאמה בינם לבין נתוני האמת. כלומר, הרכישות בפועל.

"אין קשר לפוליטיקה"

"ההתפתחויות הפוליטיות בישראל, לא אמורות להשפיע על הכלכלה". כך אמר ל"גלובס" מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל, אחיקם ברלוי, בתגובה למדד אמון הצרכנים.

לדברי בר-לוי, "גם אם כולם מתחלפים, פקידי האוצר נשארים. וגם אם מגיע פקיד חדש לאוצר, הוא נכנס לתוך קיבעון מחשבתי - לפעול בכיוון של הפחתת החוב הלאומי. לכן לא משנה מה יוחלט ולא משנה מה יקרה בפרשות השחיתות ובהשלכותיהן על הפוליטיקה, לא תהיה פריצה של התקציב. דווקא בגלל זה, אני אופטימי".

(הורדת חוברת מדד ינואר 2007, הכוללת ניתוחים ופילוחים, באתר "גלובס מחקרים").

ראו הרחבה ב"שוק ההון".