המשבר המתמשך באיירבוס מאיים על אירופה: בגרמניה החל גל הפגנות במחאה לגל הפיטורים הצפוי

החברה נמצאת במשבר לאחר שלוחות הזמנים של מטוס הסופר-ג'מבו, ה-A380 מתעכבים וגורמים לחברה הפסד הכנסות של 6.5 מיליארד דולר * בצרפת הנמצאת בתקופת בחירות חוששים מזליגת ההפגנות למדינה

המשבר המתמשך ביצרנית המטוסים איירבוס מאיים לפגוע באירופה. עד כמה שזה נשמע מוזר שחברה אחת, גדולה וחשובה ככל שתהייה, יכולה לערער את ההגמוניה האירפואית, המשבר בחברה הגיע לשלב בו מתחילים לפטר עובדים, ובאלפים. בשלב שכזה מתחילות בגרמניה הפגנות אלפים המאיימות לזלוג לשאר אירופה ובצרפת הנמצאת במהלכה של תקופת בחירות צעדים שכאלה יכולים להשפיע כל סיכויי מפלגת השלטון שרצה לבחירות תוך הצגת השגה הגדול והוא הורדת שיעור האבטלה. עברו שתי המדינות זהו לא בדיוק זמן טוב לתמונות בחדשות של אנשים שאיבדו את מקום עבודם או חצר מפעל נטושה מאחורי שער נעול.

תוכנית הרה-אירגון באיירבוס, שהיא תמיד מלה נרדפת לפיטורי עובדים והשבתת פסי ייצור תוכרז רישמית ב-20 בחודש על ידי החברה האם, EADS. מהלך רה אירגון זה בא לאחר ששנת 2006 היתה אחת השחורות לחברה בעיקבות הבעיות בייצור והצפי לאי עמידה בזמנים שבה בעיקבותיו של דגם מטוס ה- A380, הסופרג'מבו. עד כה מוערך הנזק הכספי מהעיכובים בכ-6.5 מיליארד דולר.

אולם הפיטורים המתוכננים כבר מעוררים גלים של מחאות. בגרמניה, בה עובדים כ-22 אלף איש במפעלי החברה, הפיטורים הקרבים מוערכים בלפחות 8,000 עובדים ישירים. בנוסף צפויים עוד אלפי ספקים וקבלני משנה למניהם שעובדים עם החברה להיפגע בצורה משמעותית.

העובדים והעובדים החיצוניים החלו כבר ביום שישי האחרון בקיום הפגנות כשבלשונם איום רציני על איירבוס והוא השבתה שמשמעותה הישירה עשוייה להיות עיכוב נוסף האספקת המטוסים, מה שרק יפגע עוד יותר ברווחי החברה. ועד העובדים כבר הוציא את ההכרזה הבאה: "אם נראה כי אנו לא משיגים את מטרותינו, החברה תאלץ לתקן את לוח המשירות שלה לשנת 2007".

במצב שכזה גם הממשלות נכנסות לכוננות. בגרמניה עשויים כאמור עשרות אלפים להיפגע ממהלך הקיצוץ. בצרפת שגם היא עשוייה לשלם באלפי מובטלים המצב לא פשוט יותר זאת על רקע הבחירות המתקרבות לנשיאות ולבית הנבחרים שיערכו בחודש אפריל. שם עדיין לא החלו ההפגנות אולם ועדי העובדים כבר החלו בהכנות ושליחת הצהרות דומות לאלה שבגרמניה.

אולם למשבר יש גם השלכות על יחסי המדינות בנוסף לבעיה של מובטלים נוספים. כבר כעת נשמעים חששות כי האיזון העדין בין צרפת לגרמניה יופר בשל החלוקה המסתמנת של יחסי הפיטורים בכל מדינה.