פחות דירות - יותר כסף

האם ככל שיש פחות דירות בבניין ופחות דירות בקומה, כך גם ערך הנכס גבוה יותר? ברוב הגדול של המקרים זה נכון, אומר רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

הסיבות לכך, לדבריו, הינן גם נדל"ניות וגם פסיכולוגיות. מנתוני הלשכה מתברר, כי היסטורית ערך דירות בבניינים שהיו בעלי מספר דירות מועט יחסית (6-12) היה גבוה ב-3%-5% בהשוואה לדירה מקבילה בבניין רב-קומות אופייני (24-48 דירות). מתברר, כי בניין עם מעט שכנים בדרך כלל קל יותר לתחזוקה, ה"אינסנטיב" של הדיירים לסייע זה לזה וגאוות היחידה חזקים יותר, וגם התחושה של הפרטיות רבה יותר.

לדברי וירניק, במקרים רבים התחושה הינה מוצדקת, שכן בבניינים מעוטי דירות השטחים הציבוריים פר דייר (לובי, חדר מדרגות, גינה, גג משותף וכו') גדולים יותר.

בלשכה מציינים, כי הבניינים המבוקשים ביותר הם אלה שבהם יש שתי דירות לקומה. ראשית, משום שמדובר בבניינים נדירים יחסית, ושנית, משום שהפרטיות בדירות אלה, המתבטאת בפחות ממשק לשכנים בחדר המדרגות, פחות קירות משותפים, יותר כיווני אוויר ועוד, גבוהה בדרך כלל הרבה יותר מאשר בבניינים סטנדרטיים בעלי 4 דירות לקומה.

וירניק מדגיש, כי קשה מאוד לדבר על ממוצעים, אולם בניין המתאפיין בכך שיש בו גם מעט דירות וגם רק שתי דירות בקומה, ערך הדירה עשוי להיות גבוה ב-5%-8% לעומת דירה ברב קומות "רגיל", עם עשרות שכנים וארבע דירות לקומה.

עם זאת, מדגיש וירניק, חשוב מאוד להסתכל לא רק בקנקן אלא גם במה שיש בו, ולא להעדיף באופן אוטומטי דירה בבניין מועט דיירים.