תעודת כבוד? 15 מתוך 39 הישראליות ב-AIM אינן נכללות במדד ה-AIM הכללי

מדד ה-AIM הכללי כולל את כל החברות בבורסה, חוץ מאלה שאינן עומדות בתנאי הכניסה אליו * במדד ה-AIM 100 נכללות רק פלייטק וניקנור

אחת הנקודות העומדות לזכותה של כל מניה, ואין זה משנה באיזו בורסה היא נסחרת, היא חברותה במדד יוקרתי כזה או אחר של הבורסה. במקרה של הבורסה המקומית, מדובר במדד ת"א 100 ובמדד המעו"ף. במקרה של הבורסות האמריקניות, מדובר במדד הדאו-ג'ונס, על נגזרותיו השונות, ובמדד הנאסד"ק 100, ואילו במקרה של הבורסה הראשית בלונדון מדובר על מדד הפוטסי 100 והפוטסי 250. ומה עם ה-AIM, הבורסה המשנית בלונדון? ובכן, גם לבורסה זו יש שלושה מדדים עיקריים, אלא שלא בטוח שהחברות הכלולות באחד מהשלושה יכולות להתגאות בעובדה זו, לאור המוניטין השלילי שנוצר בשנה האחרונה לבורסה המשנית בלונדון.

בבורסת ה-AIM נסחרות כיום 1,641 חברות, 1,157 מתוכן נכללות במדד המוביל שנקרא FTSE AIM all share index. מדד זה, כפי שבטח יכולתם לנחש, כולל את כל החברות הנסחרות ב-AIM, מלבד אלו שאינן עומדות בשני קריטריונים: סחירות וכמות צפה של מניות. במקרה של סחירות קובע התנאי שכל מניה המועמדת למדד, צריכה שייווצרו בה מחזורי מסחר השווים ערך למינימום 0.25% מסך הון המניות של החברה במהלך עשרת מתוך 12 החודשים הקודמים ליום קביעת הרכב המדד. במקרה של כמות צפה, המינימום הוא 15% מהון המניות.

מבדיקת "גלובס" עולה כי במדד ה-AIM הכללי חברות כיום 24 מתוך 39 החברות הישראליות הנסחרות ב-AIM (ראו טבלה). 15 הנותרות, ביניהן דורי מדיה, נאנט נדל"ן וגם מירלנד פיתוח, שהונפקה רק לאחרונה, נעדרות מהמדד. כללי הכניסה למדד עבור חברות חדשות קובעים, בין היתר, כי אלו צריכות להיסחר במשך מינימום 20 יום, קודם ליום בו מעדכנת הבורסה את הרכב המדד.

בורסת ה-AIM מבצעת עדכון רבעוני של המדד, ולכן ייתכן כי בעדכון הבא מירלנד כבר תזכה לכרטיס כניסה למדד. סך שווי החברות הכלולות במדד נאמד בכ-126 מיליארד דולר ולכ-4% ממנו אחראיות החברות הישראליות.

במדד ה-FTSE AIM100, הכולל את 100 החברות הגדולות בבורסה, נכללות כיום שתי חברות ישראליות, פלייטק וניקנור, ואילו במדד ה-FTSE AIM 50, הכולל את 50 החברות הגדולות בבורסה, אין לנו עדיין ייצוג.

אגב, לחברות הישראליות שכבר נסחרות ב-AIM צפויה להצטרף השנה גם חברת AHAVA, מפתחת מוצרי הקוסמטיקה, שעל-פי ההערכות בוחנת בימים אלו את הנושא של הנפקה ראשונית ב-AIM.