יעקב נאמן שובר שתיקה: "תפרו לי תיק. לא רצו שר משפטים שיעשה שינויים"

"כשיצאתי מביהמ"ש אמרתי: אלוהי, נצור לשוני מרע" " "מפרסמים חקירות של אישי ציבור כדי להסוות על מחדלי המשטרה והפרקליטות"

עשר שנים לאחר שנאלץ להתפטר מתפקיד שר המשפטים, בשל כתב אישום ממנו זוכה, עו"ד פרופ' יעקב נאמן שובר שתיקה: "תפרו לי תיק", הוא אומר ל"גלובס". "לא רצו שר משפטים שיעשה קצת שינויים, ואני הרי רציתי למשל להביא יועץ משפטי לממשלה שהיה עו"ד בשטח ויודע מה זה לחקור נאשמים".

באוגוסט 1996 הוגש נגד נאמן כתב אישום באשמת הגשת תצהיר כוזב לבג"ץ ומסירת עדות שקר בחקירתו במשטרה. בתום משפט בזק בן שלושה חודשים הוא זוכה, אך סירב לחזור למשרד. "בכל מהלך המשפט לא הוצאתי מילה מהפה. כשיצאתי מביהמ"ש אמרתי: אלוהי, נצור לשוני מרע". היום הוא נשבר.

"לעומת השתיקה שלי, בכל תקופת החקירה, הפרקליטות והמשטרה הדליפו לתקשורת את כל התיק. אני כבר לא מדבר על הדיווחים של התקשורת מהמשפט. הכל היה מגמתי ביותר, עד כדי כך שאנשים הופתעו מכך שיצאתי זכאי". נאמן נמנע, עם זאת, מלהשיב אם לדעתו גם לחיים רמון תפרו תיק.

כשהוא נרגש מאוד, מזהיר הפרקליט הבכיר מהשלכות הדימוי המושחת שנוצר למדינת ישראל. "לכל הפרסומים על שחיתות וחקירות יהיו השלכות חמורות על ההשקעות בישראל", הוא אומר. "המנגנון הממשלתי והשרים מפחדים היום לקבל החלטות, וזה יבריח משקיעים זרים". הוא מספר שסגר באחרונה עסקה בחו"ל, שבה רשויות המס וההגבלים העסקיים קיבלו החלטות בתוך פחות משבוע. "במדינת ישראל קשה לקבל שירות כזה, בייחוד בימים אלה שבהם מפחדים מחקירות".

נאמן אינו סבור שיש להניח לחוטאים ולא לחקור. אבל, הוא מדגיש, החקירות צריכות להתבצע במחשכים ולא מול עיני המצלמות. "שלא יזמינו את הטלוויזיה והכתבים לצפות איך מביאים לחקירה את מנהל רשות המסים, ג'קי מצא. שלא יפרסמו זאת מראש. זה גם פוגע בחקירה וגם ביכולת ישראל ובאמינותה לגייס משקיעים. לתקשורת גם יש חלק בהגזמה של העניין".

הוא רותח על-כך שאיש במשטרה ובפרקליטות לא נתן את הדין בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים.

"העורבא פרח הזה גרם לישראל נזקים במיליארדי דולרים. גם הנזק שנגרם מחקירת ראש הממשלה בנושא בנק לאומי (בה ייצג נאמן את הזוכים - נ.ש) הוא עצום. עצם העובדה שחקירה כזו נמשכת חודשים ומודלפת לעיתון ומבקר המדינה מוסיף שמן למדורה, גורמת נזק עצום ואנשים שוקלים אם להשקיע בישראל".

לדעתו, "מפרסמים חקירות של אישי ציבור כדי להסוות על מחדלי המשטרה והפרקליטות בפשיעה הרגילה. המשטרה נכשלת בתיקים של אונס, רצח, גניבות, פריצות לבתים, מה שקורה במועדוני הלילה".

ואם כבר תקשורת, הוא טוען ש"כל מה שהופיע בתקשורת לגביי, כאילו ייעצתי לנשיא קצב ללכת ליועץ המשפטי לממשלה, לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה". נאמן רומז כי קצב התייעץ עימו, אך לא זו היתה העצה שקיבל ממנו.

מעט נחת הוא מוצא בכך שהמשרד שייסד, הרצוג-פוקס-נאמן ושות', הוא הגדול בארץ (139 עורכי דין). הגידול במשרד נובע מהצמיחה הכלכלית, הוא אומר, ומציע לשלוח את הפרחים לשר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו. "אין ספק, שהמדיניות בה נקט נתניהו מביאה לתוצאות ברורות בצמיחה כלכלית ובציפיית משקיעים זרים להמשך הצמיחה".

לדבריו, "גם העובדה שבראש בנק ישראל עומד אדם כמו פרופ' סטנלי פישר, הורדת המסים וביטול מגבלות ביורוקרטיות הביאו לצמיחה". ועדיין, הוא מדגיש, זה לא מספיק. "צריך להמשיך בהסרת מחסומים ביורוקרטיים, לעבור לשוק חופשי ככל האפשר, להוריד עוד מסים. ככל שמורידים יותר מיסים - כך גובים יותר כסף וזה הוכח בכל העולם. נביא לפה תעשיות, במקום שיהיו בהודו ובסין".

נאמן מספר על תחילת דרכו, שהלך לראיון התמחות באחד המשרדים הגדולים בארץ ("היום הוא אינו קיים ותיכף תבין למה"), וראש המשרד מיד בישר לו על קבלתו.

"שאלתי אותו אם יש לי עתיד במשרד, והוא השיב שכן. אמרתי לו: האם אוכל להיות שותף בעתיד, והוא השיב לי: רק אשתי ואני שותפים. המשרד הזה כבר לא קיים, ולא במקרה. צריך להכניס את הדור הצעיר לשותפות".