ועדת הכספים דורשת לדחות את הנפקת בז"ן חיפה: "נציגי רשות החברות הממשלתיות מסרו מצג שווא בעת אישור ההפרטה"

ח"כ יורם מרציאנו: "פקידים בכירים באוצר גרמו לזילות של הכנסת ושל ועדת הכספים" * בעיקר יצאו חברי הוועדה על המשבר סביב זכויותיהם של עובדי החברה-הבת כרמל אוליפינים

חברי ועדת הכספים בכנסת דורשים להקפיא את הפרטת בז"ן חיפה עד להבטחה ותשלום זכויותיהם של עובדי חברת הבת כרמל אוליפינים (כאו"ל).

בדיון טעון שקיימה הבוקר ועדת הכספים של הכנסת בנושא דרישת עובדי כאו"ל לקבלת הטבות ותגמולי הפרטה, דרשו רוב חברי הוועדה, ביניהם ח"כ אבישי ברוורמן, ח"כ רובי ריבלין, ח"כ יורם מרציאנו, ח"כ שלי יחימוביץ', ח"כ חיים אורון וח"כ יצחק ועקנין להקפיא את ההפרטה.

חברי ועדת הכספים מתחו ביקורת נוקבת על התנהלות רשות החברות הממשלתיות וטענו כי נציגיה מסרו מצג שווא בעת אישור ההפרטה. לדברי חברי הוועדה, הדיווחים לוועדת הכספים בעת אישור הפרטת בז"ן היו חלקיים ומטעים לא כללו את דרישות עובדי כאו"ל.

ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) אמר בדיון, כי פקידים בכירים באוצר גרמו לזילות של הכנסת ושל ועדת הכספים. האוצר מסר דיווח לא נכון. ועדת הכספים לא היתה מאשרת את ההפרטה לו היה בידה המידע המלא. יש לאשר החלטה לעצור את תהליך ההפרטה עד להסדרת זכויות עובדי כאו"ל.

ח"כ רובי ריבלין אמר בדיון, כי התנהלות רשות החברות היא בלשון המעטה לא ראויה. יש לראות בחומרה רבה את הדיווח החלקי. רשות החברות מעולם לא אמרה ולא דיווחה לוועדה על דרישת עובדי כאו"ל ולא הציגה לוועדה את התמונה המלאה. ח"כ יצחק ועקנין אמר, כי רשות החברות הוליכה את ועדת הכספים שולל, הפרטת בז"ן לא היתה מתאפשר ולכן יש להביא להקפאה מיידית של כל המהלך.

ח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה, כי דחיית תביעת עובדי כאו"ל לתשלום מענקי הבראה הוא ניתוק מלאכותי בין עובדי כאו"ל לעובדי בז"ן. התנהגות רשות החברות גובלת בחוצפה. יחימוביץ' פנתה לנציג רשות החברות ואמרה תנו לנו להציל אתכם מעצמכם ולהקפיא את ההחלטה.

חברי ועדת הכספים סבורים כי הנזק שייגרם למשק כתוצאה מהשיבושים והעיצומים בכאו"ל גבוהים מהעלות הישירה בתשלום הפיצוי המסתכם ב-40 מיליון שקל.

חרף הביקורת הנוקבת, החליט יו"ר הוועדה, יעקב ליצמן, לא לקבל החלטה המקפיאה את הליך ההפרטה ודרש מהצדדים לקיים היום דיון דחוף לעניין הסדרת זכויותיהם של עובדי כאו"ל בעניין ההפרטה. ליצמן הורה להסתדרות לקחת חלק בישיבות וכן להופיע לדיון שיתקיים מחר (ד').

נציג רשות החברות הממשלתיות, שמשון אוירבך, אמר כי לא נמצאה כל דרך חוקית לשלם מענקי הפרטה לעובדי כאו"ל. לעובדי כאו"ל יש דרך משפטית - פנייה לבג"ץ ולבתי דין לבחון את הסוגיה של קיומם של יחסי עובד ומעביד בין המדינה לעובדי כאו"ל. הניסיון לקשור בין עובדי כאו"ל למדינה הוא חיבור מלאכותי. שכרם של עובדי כאו"ל מעולם לא פוקח על ידי המדינה במסגרת חוק יסודות התקציב.

רק לשם הדוגמא מנכ"ל של חברה ממשלתית מרוויח 41 אל שקל לכל היותר ומנכ"ל כאו"ל מרוויח כ-100 אלף שקלים. כפי שלא חלו עליהם החובות, אין מקום ואין בסיס חוקי להחיל עליהם את הזכויות. אוירבך ציין עוד כי המדינה לא בורחת ממחויבות יש פה ויכוח משפטי טהור ויש דרך לבחון אותה מבלי לפגוע בהליך ההפרטה. אסור להקפיא את הליך ההפרטה כי הוא אינו רלוונטי לזכויות העובדים. כאמור ליצמן קיבל החלטה זמנית שעניינה קיום דיון מחר במקביל לקיום דיון דחוף בין נציגי רשות החברות, העובדים וההסתדרות.

ההליך למכירת אחזקות המדינה בבית הזיקוק בחיפה נמצא בשלבים הסופיים. רשות החברות צפויה להתחיל את ההנפקה בתוך ימים ספורים. הפרטת בית הזיקוק בחיפה היא ההפרטה הגדולה ביותר שבוצעה בישראל. שווי החברה מוערך בין 1.3-1.8 מיליארד דולר.