חוק חברות כוח-אדם יחול גם על קבלני שירותים: הצעת החוק מנוגדת לעמדת הממשלה

במשרד האוצר מעדיפים את קבלני השירותים כדי לחסוך את ההפרשות לפנסיה ולקופות הגמל

אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק של יו"ר מר"צ, ח"כ יוסי ביילין, להחלת חוק חברות כוח-אדם גם על קבלני שירותים, זאת בניגוד לעמדת הממשלה. ביילין דחה לפני שלושה חודשים את הגשת ההצעה לבקשת הממשלה, אולם החליט לקדם אותה כעת כשנוכח כי הממשלה לא מקדמת הצעה דומה בזמן הקרוב ואף אינה מעוניינת בכך.

מאז עבר חוק חברות כוח האדם ב-1996 והתיקון לחוק בשנת 2000, החלו משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים, להעסיק "קבלני שירותים" שהחוק לא חל עליהם. החוק מבטיח כי עובדי קבלני כוח אדם המועסקים במגזר הציבורי, יהיו זכאים להשוואת תנאים לעובדי מדינה מרגע כניסתם למקום העבודה, לרבות הפרשות לפנסיה ולקופת גמל. במשרד האוצר ביקשו לחסוך עלויות ולכן העדיפו להעסיק את קבלני השירותים, עליהם לא חל החוק. מדובר בעיקר בעובדי אבטחה וניקיון, אולם גם לתפקידי שליחויות ותפקידים אחרים, שהוגדרו "מיקור חוץ" (אאוטסורסינג). במשרד האוצר הכחישו את הדברים. (ראו כתבה נרחבת שתפורסם מחר במוסף G של "גלובס").

החלת כללי הרישוי של קבלני כוח-אדם על קבלני שירותים תחייב את קבלני השירותים גם ברישום ובהפקדת ערובה, כפי שמחויבים קבלני כוח האדם. חובת הרישום תאפשר למנוע רישומן של חברות, שבעליהן הקימו חברות בעבר ולא שילמו לעובדיהן. הצעת החוק מגדירה גם את מהותו של קבלן שירותים: "מי שעיסוקו בהעסקת עובדים לשם עבודה אצל זולתו, בין אם העובדים המועסקים עוסקים בעבודה הנעשית גם על ידי עובדי המעסיק בפועל ובין אם מדובר בשירות הניתן כולו על-ידי עובדי קבלן השירותים". הגדרה זו נועדה למנוע התחכמות המוציאה ממסגרת החוק שירותי מיקור חוץ. הצעת החוק תקפה גם במגזר הפרטי.

תיקון לחוק חברות כוח-אדם חייב גם קליטה של עובדי כוח האדם כעובדים מן המניין כעבור 9 חודשים, אולם סעיף זה נדחה בחוק ההסדרים עד לינואר 2008. במשרד האוצר הסבירו כי הממשלה מינתה על-פי ההסכם הקואליציוני ועדת שרים בעניין חוק חברות כוח אדם, בראשות שר הביטחון עמיר פרץ, יוזם החוק.