מתח גבוה - ביקוש נמוך

לא רק אנטנות סלולריות מפחידות את בעלי הדירות. קו מתח גבוה, במיוחד אם הוא גדול או משמיע זמזום מאיים, מהווה את אחד החסרונות הבולטים מבחינת קהל רוכשי הדירות, הרואים בו סכנה של ממש לבריאותם ובריאות ילדיהם.

מנתוני לשכת שמאי המקרקעין מתברר, כי רוכשי דירות נרתעים במיוחד מקו מתח גבוה, והדבר בא לידי ביטוי הן בביקוש נמוך והן ברמות מחירים של עד 15%-25% פחות מדירה מקבילה ללא קו מתח עילי גבוה או שנאי חשמל בחזית הבניין.

לדברי רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בעבר הרחוק הרתיעה מקו מתח גבוה או משנאי היתה בעיקרה אסתטית ופסיכולוגית. כיום, מדגיש וירניק, עם העלייה למודעות הסביבתית כולל סכנות קרינה וכיו"ב, התחזקה עוד יותר הרתיעה מדירה הנמצאת בממשק לקו מתח גבוה או שנאי, ובעקבותיה גם החריפה הירידה בשווי של אותן דירות. במקרים רבים, הדיירים הקיימים אף מזמינים מהמשרד לאיכות הסביבה דו"ח על מנת לוודא שאין סכנה לגור בדירה, מה שלא בהכרח כל כך מסייע לשכנע קונה פוטנציאלי.

וירניק מוסיף, כי בנייה בסמוך לקו מתח גבוה היא כמעט תמיד פועל יוצא של נחלת העבר. בתוכניות בניין עיר חדשות כמעט ואין בנמצא תופעה כזו. גם אם יש מקרים חריגים, המגבלות שחלות על כך הינן קפדניות ביותר.

בכל מקרה, בלשכה מזהירים רוכשי דירות לא רק מהאיום הבריאותי, אלא גם מהשיקול הכלכלי, הכולל גם את הירידה בערך הדירה וגם את הירידה בכמות הקונים שיבואו לראות את הדירה ביום בו הם ירצו למכור אותה.