הנפקת בז"ן חיפה יוצאת לדרך מחר; השווי המינימלי למוסדיים: 1.04 מיליארד ד'

המוסדיים יתבקשו להזמין חבילות של 1,000 מניות, על בסיס מחיר מינימלי של 2.2 שקל למניה המחיר שייקבע בסיום המכרז המוסדי יהיה מחיר המינימום של המכרז הציבורי, בו ישתתפו המשקיעים האסטרטגיים

הנפקת הענק של בית הזיקוק בחיפה יוצאת מחר (ב') לדרך. במסגרת המכרז המוסדי שייערך מחר יתבקשו המשקיעים המוסדיים להציע הצעות לרכישת מניות בית הזיקוק, בהתבסס על מחיר מינימלי של 2.2 שקל למניה. במכרז יוצעו חבילות בשווי של 2,200 שקל - כ-1,000 מניות לחבילה - מה שגוזר לבית הזיקוק שווי מינימלי של 1.04 מיליארד דולר.

המכרז המוסדי של הנפקת בז"ן - אותה מובילה רשות החברות הממשלתיות בראשות אייל גבאי - יתנהל במתווה ייחודי, שיבטיח כי רק משקיעים פיננסיים קלאסיים - דוגמת חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות נאמנות - ייטלו בו חלק. זאת, בשעה שמנהלי תיקים, חתמים וקרנות הון סיכון למיניהם, לא יוכלו להשתתף בו, בשונה מהנהוג במכרזים מוסדיים רגילים.

מתווה זה נועד בעיקר למנוע מצב שכבר במכרז המוסדי ישתתפו גורמים אסטרטגיים בכובע המשקיעים המוסדיים, ירכשו בבית הזיקוק פוזיציה ובכך יסיטו הצידה משקיעים מוסדיים "אמיתיים". מטרה נוספת היא להביא לרמת פיזור גבוהה ככל האפשר של הסחורה, שתימכר במכרז המוסדי בקרב משקיעים ישראלים וזרים בעלי איתנות פיננסית גבוהה.

השאיפה במסגרת המכרז המוסדי היא להנפיק היקף של 40%-50% מבית הזיקוק, כשעל כל משקיע תוטל מגבלה לפיה יוכל לרכוש מקסימום 4.99% ממניות החברה. בשלב הבא ייערך המכרז הציבורי, בו יוכלו ליטול חלק גם המשקיעים האסטרטגיים המבקשים לרכוש את השליטה בבית הזיקוק. במסגרת המכרז הציבורי מתכננת המדינה למכור את יתרת אחזקתה בבז"ן חיפה, עם רף מינימלי של כ-40%, כך שמטרתה הסופית היא שלא יישארו בידיה אחזקות כלשהן בבית הזיקוק לאחר ההנפקה.

בהתאם לתנאי ההנפקה, מחיר המינימום במכירה לציבור יעודכן בהתאם לתוצאות שיושגו במכרז המוסדי. בנוסף, רשות החברות קבעה מנגנון להתאמה במחירים שבין המכרז המוסדי לבין המכרז לציבור, במקרה שבמכרז לציבור ייקבע מחיר גבוה יותר. בתרחיש כזה, המוסדיים שרכשו מניות בהצעת המכר הפרטית יידרשו להוסיף 80% מהפער למחיר שנקבע במכרז הציבורי, אך לא יותר מ-15% מגובה הצעתם הכספית.

מבחן השוק

הנפקת בז"ן חיפה, שנמצא כיום בבעלות מלאה של המדינה, הנה ההנפקה הגדולה ביותר שמתוכננת השנה בבורסה, והציפייה היא שמיד עם הנפקתו ייכנס בית הזיקוק למדד המעו"ף. זאת, בהתבסס על הערכות השווי שהצמידו לו באחרונה בשוק ההון, סביב מחיר של 1.5 מיליארד דולר. עם זאת, צריך לזכור שמבחן השווי של בית הזיקוק הוא למעשה מבחן השוק, כך שלא מן הנמנע שתג המחיר שבז"ן חיפה יקבל בסוף יחרוג מהמחיר הכלכלי שלו.

על-פי הערכות, שלושת הגופים האסטרטגיים שנותרו במרוץ אחר בית הזיקוק הם קבוצת המפעלים הפטרוכימיים, גלנקור ומאיר שמיר; החברה לישראל של סמי ועידן עופר; וחברת אפריקה ישראל של לב לבייב. מנהלי קונסורציום החתמים בהנפקה הם: פועלים אי.בי.אי., כלל פיננסים חתמים, לידר הנפקות ואיפקס חיתום מהצד הישראלי, והמפיצים הבינלאומיים הם: מריל לינץ', ליהמן ברדרס וג'יי.פי מורגן.