מפכ"ל המשטרה משה קראדי מתפטר מתפקידו - יחליף אותו יעקב גנות, נציב שירות בתי הסוהר

(עדכון) - דיכטר מינה את מיקי לוי לתפקיד סגן מפכ"ל המשטרה במקום בני קניאק * בצהריים פירסמה ועדת זיילר מסקנות קשות בנוגע להתנהלות המשטרה בפרשת פריניאן * להורדת תמצית דו"ח זיילר - קובץ PDF * האם דיכטר לא מאמין במשטרה? * המשטרה בעקבות צה"ל? * השוטר שחצה את הקווים

מפכ"ל המשטרה, משה קראדי, הודיע לפני כשעה וחצי במסיבת עתונאים שכינס כי הוא מתפטר מתפקידו. בכך למעשה הקדים המפכ"ל את השר לבטחון פנים, אבי דיכטר, אשר כינס מסיבת עתונאים לפני שעה קלה.

דיכטר: המפכ"ל הבא - יעקב גנות

השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, הודיע במסיבת העיתונאים כי את קראדי יחליף רב-גונדר יעקב גנות, נציב שירות בתי הסוהר. דיכטר מינה את מיקי לוי לתפקיד סגן מפכ"ל המשטרה, במקומו של בני קניאק, למרות שקניאק אינו מופיע בדו"ח זיילר. מיקי לוי משמש כיום כנציג המשטרה בארה"ב ובעבר שימש כמפקד מחוז ירושלים. לקניאק הציע דיכטר את תפקיד נציב שירות בתי הסוהר.

דיכטר ציין כי ועדת זיילר ביצעה עבודה מעמיקה, יסודית, מקצועית ואמיצה. בהתייחס לדו"ח הוועדה, אמר דיכטר כי "הדו"ח אכן קשה, קשה מאוד... הגעתי למסקנה שכדי לבצע את המדיניות הלכה למעשה, ובעיקר כדי לשפר את ביצועיהם של 28 אלף אנשי משטרת ישראל, אני חייב להציב בראש הארגון פיקוד עליון אחר. עוד בטרם פורסם דו"ח זיילר, הודעתי למפכ"ל בשיחה בארבע עיניים כי אין בכוונתי להאריך את תקופת כהונתו מעבר ליולי שנה זו. מהלך זה נעשה בידיעת אולמרט ומזוז".

בהתייחס לסוגיית פיטוריו של סגן מפכ"ל המשטרה, ניצב בני קניאק, מסר דיכטר כי "ביקשתיו לקבל על עצמו את תפקיד נציב שירות בתי הסוהר, ואני אמתין לתשובתו".

לסיום ציין השר כי "רבותי, ממשבר זה צומחת הזדמנות. ננצל את המשבר כדי לשנות, לשפר, כדי להצליח. אין לנו משטרה אחרת, אבל היא יכולה להיות טובה יותר. היא חייבת להיות טובה יותר. היא יכולה להיות טובה יותר. זהו הדבר שמכאן אנחנו הולכים לעשותו. בהצלחה לכולנו".

התפטרות קראדי

קראדי התייעץ ארוכות עם יועציו הקרובים ועורכי דינו בטרם מסר את הודעתו. נודע כי לפני פרסום הודעתו התקשר לראש הממשלה אהוד אולמרט ועידכן אותו בדבר התפטרותו, כמו גם את השר לבטחון פנים.

"סיימתי לקרוא לפני דקות אחדות את דו"ח ועדת זיילר. השינויים עליה ממליצה הוועדה ייושמו בקרוב, חלקם כבר יושמו במהלך חודשי עבודת הוועדה. אני חייב להודות שההמלצות הנוגעות אליי אישית הפתיעו אותי", אמר קראדי.

"יש בכוונתי להתייחס לכך בהרחבה, אבל זו אינה השעה המתאימה. זו שעה קשה עבורי. אני משרת במשטרה שנים רבות. הגעתי למשטרה מתוך בחירה, התאהבתי באנשיה והתאהבתי בתפקיד", אמר.

קראדי אמר כי יכהן בתפקידו עד שיימצא לו מחליף הולם, או עד שממשלת ישראל תודיע לו על מועד סיום תפקידו.

מסקנות ועדת זיילר

הכל החל בשעות הצהריים עת פירסמה ועדת זיילר מסקנות קשות בנוגע להתנהלות המשטרה בפרשת פריניאן והשוטר צחי בן-אור ז"ל.

שניים מחברי הוועדה קראו שלא להאריך את כהונת קראדי. יושב ראש הוועדה, השופט בדימוס ורדי זיילר, אפילו סבור היה כי יש לסיימה לאלתר.

בדו"ח נכתב, בין השאר: "קראדי התעלם מהסיכון שיש בהחדרת גורם החשוד בקשרים פסולים עם עבריינים בכירים לצומת מרכזי של פעילות משטרתית".

אילולא התפטר, קראדי אמור היה לסיים את כהונתו בעוד כארבעה חודשים.

כבר הבוקר התפרסם בכלי התקשורת כי השר לבטחון פנים, אבי דיכטר, שוקד זה ימים אחדים על מציאת מועמד להחליף את המפכ"ל, ומסתמן היה כי יעדיף מישהו מבחוץ. בין השאר פורסם כי השר פנה לאלוף (מיל') עמרם מצנע ששקל את ההצעה.

עוד נכתב בהמלצות ועדת זיילר כי כדאי לעצור את קידומו של מפקד מחוז ירושלים, אילן פרנקו, ולא לאפשר לו להתמנות למפכ"ל. כמו כן, מומלץ להדיח מהמשטרה את ניצב משנה יורם לוי ואת רב פקד רובי גלבוע, תוך שקילת אפשרות להוריד אותם בדרגה. השניים נפגשו עם האחים פריניאן שלא על פי הנוהל.

השופט בדימוס, ורדי זיילר, אמר היום בשעות הצהריים במסיבת העתונאים בירושלים: " ישבנו כמה חודשים ולא למדנו כל כך הרבה דברים כפי שלמדנו ב-24 השעות האחרונות מהתקשורת".