מיזם האינטרנט של רביה ופרל: משרד עוה"ד פרל-כהן-צדק-לצר ומשרד רביה מתמזגים

עו"ד חיים רביה, מחלוצי משפט האינטרנט, חובר למשרד גדול ולא חושש לאבד את הזהות הייחודית * עו"ד זאב פרל, מצידו, סבור שהמשרד המאוחד הוא המוביל כעת בקניין רוחני

עוד שחקן מרכזי בענף הקניין הרוחני מתחזק. משרד עורכי הדין ועורכי הפטנטים פרל, כהן-צדק, לצר (PCZL), ומשרד עורכי הדין רביה ושות', מחלוצי תחום המשפט באינטרנט, מתמזגים. כך נודע ל"גלובס". המשרד הממוזג, שיחל לפעול ב-1 במרץ, ימנה כ-60 עורכי דין ועורכי פטנטים וכ-110 עובדים.

משרד פרל מתמחה בקניין רוחני, לצד פעילות בתחומי המשפט העסקי (חברות ומימון), דיני עבודה וליטיגציה. הוא השלישי בגודלו מבחינת משרדי עורכי הפטנטים, ובעל סניפים בהרצליה ובניו-יורק. רביה ושות' הוא משרד בוטיק, המונה ארבעה עורכי דין ומתמחה באינטרנט, מיחשוב וזכויות יוצרים. רביה הוא המשרד הראשון שיצר את תחומי ההתמחות "משפט ואינטרנט" ו"משפט וטכנולוגיות מידע", באמצע שנות ה-90.

שני המשרדים גיבשו את המהלך לאחר שהגיעו למסקנה משותפת, שייעוץ משפטי לחברות מתקדמות ולחברות שירותים המתבססות על טכנולוגיות מידע, חייב לכלול מעטפת שלמה של ידע והתמחות בינלאומית, אמריקאית וישראלית, בתחומי הקניין הרוחני, הטכנולוגיה והאינטרנט.

עו"ד זאב פרל, השותף המנהל בפרל, כהן-צדק, לצר, אומר ל"גלובס" כי "המיזוג עם רביה ושות', שהוא המשרד המוביל בישראל בתחומי המשפט והאינטרנט, יחזק את יכולות הפירמה בנושאי הקניין הרוחני מעבר לפטנטים, ויתרום רבות ללקוחות הרבים של הפירמה בתחומים השונים בכלל, ובתחומים החשובים לחברות תוכנה ואינטרנט בפרט.

* מדוע נזקקתם למיזוג?

"לא חיפשנו מיזוג לשם מיזוג. רצינו את חיים כי אנחנו מאוד משלימים אחד את השני. הוא מחזק לנו יכולות ב-soft IP, פרטיות באינטרנט ותחומים נוספים שלא בלטנו בהם עד עכשיו. דודי (זלמנוביץ' - נ.ש.) שמכיר אותנו ואותו, סבר שיש כאן חיבור טוב".

פרל מקווה, כי שיתוף הפעולה ימצב את מעמדו של המשרד המאוחד כמוביל בתחום הקניין הרוחני בישראל, וייתן ללקוחותיו שירות מקיף ומלא, העונה על כל צרכיהם העסקיים. "אחד הדברים שמבדילים אותנו ממשרדי עוה"ד ועוה"פ האחרים, הוא הנוכחות החזקה שלנו בארה"ב, שחצתה את רף 30 האנשים. נכון שגם למשרד שבלת וזיסמן-אהרוני-גייר נוכחות בארה"ב, אבל היא במתכונת שונה. אנחנו החלטנו ללכת על אמריקה בצורה הכי רצינית שאפשר".

* יש עוד תחומים שתרצו לחזק?

"בהחלט. היינו רוצים להמשיך בחיזוק תחום הליטיגציה שלנו, בייחוד בארה"ב. זה משהו שאנחנו רואים בו מנוף רציני לצמיחה. היינו רוצים גם לחזק את התחום המסחרי וכמובן להמשיך להיות המשרד המוביל בקניין רוחני. עם צירופו של חיים, אני באמת מאמין שאנחנו המשרד המוביל בתחום הקניין הרוחני, באיכות, בעומק ובמקצועיות".

כמו ברוב המיזוגים בתקופה האחרונה, גם כאן מסתבר שמילות המפתח הן סינרגיה וסופרמרקט משפטי. מיזוג המשרדים, אומר עו"ד חיים רביה, השותף הבכיר ברביה ושות', יאפשר למשרד להציע ללקוחות שירות מקיף ושלם. "הסינרגיה בפעילות המשרדים ברורה ובולטת. חברות טכנולוגיה או שירותים נהגו להגיע למשרד שלי, כדי להבין אילו בעיות משפטיות קיימות ביישומי המחשב שלהם וכיצד לפתור אותן, או איך להתמודד עם סוגיה אינטרנטית חדשנית שצצה בעסקיהם".

כעת, אומר רביה, "יוכלו הלקוחות לקבל גם שירותים של עריכת פטנטים, גיוסי הון, רישום סימני מסחר בחו"ל, תוכניות אופציה וייעוץ בדיני עבודה - וכמובן ליטיגציה בתחומים אלה, בישראל וגם בארה"ב. זהו one stop shop אמיתי, היודע להתמודד עם שאלות שבחזית הידע המשפטי - מקוד פתוח וחתימה אלקטרונית ועד לפטנטים בביו-טכנולוגיה ותביעות פטנטים בארה"ב".

רביה מדגיש, כי המיזוג בא "אחרי השנה הכי טובה שהיתה לנו מאז שפתחנו את המשרד. זו שנה שהיתה מצויינת גם לפרל. מבחינה זו, החיבור הוא של כוח ועוצמה. המומחיות שלהם בתחומי הקניין הרוחני עם התחומים המשלימים של חברות ודיני עבודה, היא בדיוק מה שמשרד בוטיק כמו המשרד שלי צריך, כדי להציע ללקוחותיו מכלול שלם של שירותים, שיקיפו אותם 360 מעלות".

* אינך חושש להיבלע או לאבד את הזהות הייחודית?

"מי שמפחד מדברים כאלה הוא חלש. אנחנו באים עם מוניטין מובחן שלנו, עם צבר לקוחות גדולים ובעלי משמעות, שרחוק מלאפיין בדרך כלל משרדים קטנים. יש לנו זהות ייחודית והיא תישמר. אם מוסיפים קמצוץ בלבד מזעפרן לתבשיל, הוא נותן לו טעם מובהק. ככה זה החיבור של משרד נישה איכותי עם תבשיל קיים. אנחנו פיסת הזעפרן".

למשרד PCZL שורשים במשרד עורכי הפטנטים הראשון שנוסד בפלשתינה המנדטורית ב-1927. כיום מעסיק המשרד בהרצליה כ-80 עובדים ובשלוחה הניו-יורקית שנוסדה ב-2002 כ-30 עובדים נוספים. במשרד 16 שותפים, מחציתם בישראל ומחציתם בארה"ב, והם עוסקים בקניין רוחני, משפט מסחרי, דיני עבודה וליטיגציה. זאת, בנוסף ל-20 עורכי דין ומספר דומה של עורכי פטנטים ויועצים טכניים, ובהם עשרה בעלי תואר דוקטורט מאוניברסיטאות בארץ ובארה"ב, במגוון תחומים כמו ביולוגיה, כימיה, ביו-טכנולוגיה, הנדסה כימית, הנדסת חשמל, אלקטרוניקה, מכניקה ותוכנה.

משרד רביה הוקם ב-1993 ע"י חיים רביה (46), והוא היה הראשון בארץ להתמחות ולעסוק במשפט באינטרנט. מלבד תחום זה, עוסק המשרד בדיני וחוזי מחשבים, חתימה אלקטרונית, תקשורת, אבטחת מידע ופרטיות וקניין רוחני, בצד עיסוק בתחומים משלימים כדוגמת משפט אזרחי ומסחרי וליטיגציה. במרץ 1996 הקים המשרד את אתר האינטרנט המשפטי הראשון בישראל (law.co.il), הכולל חדשות ומאמרים בתחומי התמחות המשרד.

המשרד ליווה במשך השנים הקמת אתרי תוכן ומסחר גדולים בארץ, טיפל בעסקאות בתחום כדוגמת פיתוח מערכות מחשב, כתב חוות דעת מורכבות בנושאים חדשניים וייצג בהליכים משפטיים כדוגמת התביעות התקדימיות בנושאי האזנת סתר לדוא"ל ודואר זבל באינטרנט. עם לקוחותיו נמנים בנקים, חברות ביטוח, רשתות קמעונאיות, חברות תקשורת, ספקי גישה לאינטרנט, בעלי וארגוני זכויות יוצרים, רשתות חינוך, אתרי סף (פורטלים) ואתרי תוכן, חברות שירותים הפועלות בתחומי המחשב והאינטרנט, הוצאות לאור, חברות טכנולוגיה ועוד.