"לבנק אינטרנטי אין זכות קיום עצמאית"

חלום הבנק האינטרנטי עתיק כימי הבנקאות הווירטואלית. הדוגמה המפורסמת ביותר היא הבנק הבריטי EGG, שנוסד ב-1998 והגיע ל-3 מיליון לקוחות. באופן אירוני, לפני חודש וחצי, ולאחר שצבר הפסדים, רכשה את EGG, סיטיגרופ, קבוצת הבנקאות והפיננסים הגדולה בעולם

חלום הבנק האינטרנטי עתיק כימי הבנקאות הווירטואלית. הדוגמה המפורסמת ביותר היא הבנק הבריטי EGG, שנוסד ב-1998 והגיע ל-3 מיליון לקוחות. באופן אירוני, לפני חודש וחצי, ולאחר שצבר הפסדים, רכשה את EGG, סיטיגרופ, קבוצת הבנקאות והפיננסים הגדולה בעולם.

גם בישראל יש חלום כזה. לאחרונה התארגנה קבוצת משקיעים בראשות יהושע אגסי, לשעבר מנכ"ל ביטוח ישיר, ששותף בה גם שלמה פיוטרקובסקי, כדי לבחון הקמת בנק אינטרנטי. לפי הערכות, הקמת בנק כזה כרוכה בהשקעה של 100 מיליון דולר לפחות, בעיקר להון עצמי מינימלי, תשתיות מחשוב וכוח אדם.

תיאורטית, בנק אינטרנטי שיפעל ללא סניפים, עם מעט עובדים והוצאות נמוכות - יוכל להוריד עמלות ולשבור את השוק. וקסלר, שבנק כזה אמור לאיים עליו, ממש לא נשמע מוטרד. "בנק אינטרנט טהור בעולם לא צלח. הוכח שיש חשיבות לנוכחות פיזית למותג, בטח בעסק שאתה מפקיד בו את כספך. הקמת בנק כזה תדרוש השקעות רבות ולבסוף יתפוס נתח שוק קטן", טוען וקסלר.

" מספרים לנו שהעמלות יהיו נמוכות מאוד, ואז לקוחות לא מרוצים מעושק הבנקים הגדולים - ירוצו לבנק האינטרנטי.

"תיאורטית כן, פרקטית אני מטיל ספק ולא חושב שבנק אינטרנטי יהיה בהכרח זול ללקוח. כדי לספק ערך מוסף אינטרנטי נדרשת השקעה גדולה מאוד שמתחלקת על כמות לקוחות לא גדולה. בנק כזה יצטרך לספק שירותים לוגיסטיים משלימים ויקרים. לכן, עם סימני שאלה על היתכנות ורצון הלקוח ועם מודל רווחיות, לבנק אינטרנט STAND ALONE (לא בנק שצומח מתוך ונשען על בנק רגיל - ע.פ), לא בהכרח יש זכות קיום עצמאית".

" יש גם מודל אחר של בנק וירטואלי, למשל הישיר הראשון של לאומי.

"הישיר הראשון הוקם לפני יותר מעשור וכידוע בנק הפועלים לא הקים גוף דומה. אנחנו מאמינים ברב-ערוציות. כלקוח תקבל אפשרות לקיים פעולות בכל ערוץ שתבחר, טלפון, סניף, אינטרנט - ויש גם סינרגיה ביניהם". "