עוד סימן לגאות במשק: מדד אמון הצרכנים לפברואר עלה ב-3 נקודות

אופטימיות לגבי המצב הכלכלי האישי, אך עדיין פסימיות לגבי עתיד המשק * עלייה בכוונות הרכישה

לאחר חודשיים של יציבות, עלה מדד אמון הצרכנים של ישראל בפברואר בשלוש נקודות, לרמה של 81 נקודות. עיקר העלייה במדד נובעת משיפור בהערכת מצב המשק השוטף ובהערכת המצב הכלכלי האישי בעתיד. בהערכת מצב המשק העתידי, לעומת זאת, נמשכה מגמת הירידה.

בחינה של התפתחויות מגמת המדד, מבית גלובס מחקרים, מצביעה על עלייה קלה, שטרם החזירה אותה לרמתה הגבוהה מראשית 2006. עיקר השינוי בולט בהערכת הצרכנים לגבי מצבם האישי בעוד חצי שנה. מאזן הנטו של האופטימיות בתחום זה עלה בכ-9 נקודות, לאחר ירידה כמעט רציפה בחצי השנה הקודמת. בהערכת מצב המשק העתידי, לעומת זאת, הציבור פסימי יותר. הספקות לגבי תפקוד הכלכלה הישראלית בעתיד הקרוב נותרו, למרות הנתונים החיוביים שהתפרסמו השבוע על מצב המשק, ושהצביעו על גאות בכל האינדיקטורים, כולל על צניחה באבטלה.

לעומת הסתירה בהערכות העתיד - הכללי מול האישי - בהערכת מצב המשק הנוכחי בולטת במדד המגמה החיובית, הנמשכת מאז הרבעון האחרון של 2006. וזאת, לאחר פסימיות גדולה יותר לאחר מלחמת לבנון השנייה.

המסקנה היא, כאמור, שמה שמנע עלייה במדד היא האמונה של הציבור, שגם אם המצב הכלכלי השוטף טוב יותר וגם המצב הכלכלי האישי ישתפר, הרי שבעוד שישה חודשים מצב המשק כולו יורע. כלומר, אם עד לינואר ניתן היה למצוא את הביטויים ל"משבר האמון" של הציבור בתשובה לשתי השאלות הנוגעות לעתיד - מצב המשק והמצב האישי - הרי שעתה הספקות נותרו רק לגבי תפקוד הכלכלה הישראלית בעתיד הקרוב.

ניתוח גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן מלמד, כי למרות הפסימיות לגבי עתיד המשק, ואולי בשל האופטימיות לגבי העתיד האישי, כוונות הרכישה של הציבור בפברואר המשיכו במגמת עלייה, בעיקר בתחום הרכב ומוצרים בני קיימא. בתחום הנדל"ן נרשמה בפברואר שחיקה מסוימת בכוונות הרכישה.

נתוני פברואר מלמדים לפיכך על סבירות גבוהה להתרחבות בצריכה הפרטית בחודשים הקרובים, על אף היציבות היחסית במגמת המדד. לאור המפנה שחל בשאלה לגבי המצב הכלכלי האישי, הסוגייה החשובה היא האם יירשמו עליות בחודשים הקרובים גם בהערכת מצב המשק העתידי, כאשר הציבור יחל "להטמיע" את הנתונים החיוביים שפורסמו. השפעת פרשיות השחיתות השונות על אמון הציבור, כפי שבאה לביטוי בתקופה האחרונה, תצטרך להיבחן אף היא.