הנפילות בשווקים הביאו את הין לרמתו הגבוהה ביותר מול הדולר מאז 2005

המשקיעים העדיפו להדיר רגליהם מהמטבע היפאני ולהשקיע בחוב הלאומי של ארה"ב * הריבית הנמוכה על הין הביאה משקיעים רבים לממן השקעות במטבע היפאני

השבוע התחזק הין היפאני מול הדולר בשיעור הגדול ביותר מזה 15 חודשים, לאחר שהנפילות בשווקי המניות הביאו את המשקיעים להתיר את עסקאות הסחר אותן מימנו באמצעות המטבע היפאני.

המשקיעים יצאו מ"הסחר הנישא" (Carry Trade), כלומר מימון השקעות במטבעות נושאי ריבית נמוכה. התיאבון לנכסים מסוכנים יותר בשווקים מתפתחים התחלף בהשקעה בחוב הלאומי של ארה"ב - באמצעות האג"ח הממשלתי לטווח-ארוך. המשיקיעים ניצלו את שפל הריבית ביפאן כדי ללוות ביאן ולקנות תמורתו נכסים אחרים בעלי תשואה גבוהה יותר.

"הסוחרים המשיכו להפוך את פוזיציות הסחר הנישא שלהם לנזילות", אמר ג'ון מקארתי, חבר מועצת המנהלים ב-ING שווקים פיננסיים מניו-יורק. "הין הוא מוביל השוק עכשיו, ושאר המטבעות נלחצים כלפי מטה".

השבוע עלה הין ב-3.7%, העלייה הגבוהה ביותר מאז השבוע ה-16 בדצמבר 2005, לשער חליפין של 116.8 יאן לדולר.

שיעור הריבית של הבנק המרכזי של יפאן, 0.5% לשנה, הוא הנמוך מקרב המדינות המתועשות. הריבית היפאנית מתחרה מול שיעור ריבית של 5.25% בארה"ב ובריטניה, 3.5% על האירו ו-7.25% בניו-זילנד. הריבית השוויצרית, בשיעור של 2%, היא הריבית הנמוכה ביותר בקרב המדינות המפותחות, לאחר הריבית על היאן. נזכיר כי שיעורה של ריבית בנק ישראל לאחר ההפחתה בשבוע שעבר עומד על 4%.