עם העושר בא האושר? בארה"ב רק העשירים עדיין מתחתנים

מחקר: בארה"ב נרשם שיעור הנישואים הנמוך אי פעם " העניים כמעט לא מתחתנים בכלל

חשבתם שמקרי הגירושים הרבים הם התופעה הכי מאפיינת את המשפחה המודרנית? מסתבר שבארה"ב, לפחות, אנשים כבר בקושי מתחתנים. על פי מחקר שפורסם היום ב"וושינגטון פוסט", חל שינוי משמעותי במשפחה האמריקנית הטיפוסית: זוגות נשואים עם ילדים מהווים כיום פחות מרבע ממשקי הבית - השיעור הנמוך ביותר שתועד אי פעם.

מתברר שמשפחות של זוגות נשואים עם ילדים הן יוצאות דופן כיום - ולא הנורמה. סוציולוגים טוענים שזו זכות השמורה כיום כמעט רק לבעלי השכלה גבוהה (בוגרי קולג') ולאמידים. בני מעמד הביניים והעניים בוחרים יותר ויותר להתרחק ממוסד הנישואים, לחיות יחד ולהוליד ילדים מחוץ למסגרת הנישואים.

"התרבות משתנה, והנישואים הופכים כמעט לאביזר יוקרה, כזה שרק בעלי חינוך גבוה ומשכורת גבוהה מעוניינים בו", אומרת איזבל סווהיל, מומחית לנישואים ועמיתה בכירה במכון ברוקינגס שערך את המחקר.

שיעור הנישואים ירד בכל קבוצות ההכנסה, אבל פחות בקרב זוגות שמרוויחים הרבה כסף והם בעלי השכלה גבוהה. זוגות כאלה עומדים גם בפני סיכון נמוך יותר להתגרש.

הרבה דמוגרפים קושרים את העלייה בפער בין שיעורי הנישואים בין המעמדות השונים לכרסום שחל מאז שנות ה-70 בשגשוג הכלכלי הרחב שבא לאחר מלחמת העולם השנייה. סוציולוגים סבורים ששיעורי הנישואים ימשיכו באותן מגמות.

הנישואים, מתברר, מעלים את ההכנסות של הגברים, ומעודדים אותם לעבוד יותר שעות. הנישואים גם מפחיתים בשני שלישים את הסיכוי שהמשפחה תחיה בעוני, אומרים החוקרים.

לפער הנישואים יש גם ממד גזעי: כשליש מהלידות של ילד ראשון מתרחשות מחוץ לנישואים אצל נשים לבנות, לעומת שלושה רבעים בקרב נשים שחורות.

"העניים כמעט ולא מתחתנים בכלל", אומרת פמלה סמוק מאוניברסיטת מישיגן, שראיינה 100 זוגות שחיים יחד ללא נישואים. זוגות רבים מקבוצה זו, היא אומרת, בדרך כלל חושבים שאינם יכולים להרשות לעצמם להתחתן.

בישראל התמונה מעט שונה: מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר, לקראת יום המשפחה, עולה כי בארץ כ-97% מהזוגות בישראל הם זוגות נשואים והיתר (3%), הם זוגות החיים יחד ללא נישואים.

על פי הנתונים של ארגון "משפחה חדשה", זהו אחוז נמוך בהרבה בהשוואה למדינות אירופיות אחרות: בפינלנד מגיע שיעור הידועים בציבור ל-30%, בדנמרק ל-32% ובהולנד לכ-18%.

אולם מנתוני הארגון עולה כי גם בישראל נרשמת ירידה הדרגתית בשיעורי הנישואים: אם ב-2004 נישאו בארץ 40,537 זוגות, ב-2005 נישאו רק 26,454.