לראשונה בתולדות הכנסת: ועדת הכנסת תצביע מחר על הדחת יו"ר ועדת הכספים

במידה שיחימוביץ' תוחלף בחבר אחר ממפלגת העבודה, הדבר יבטיח רוב של קול אחד בעד מינויו של מיסז'ניקוב

בפעם הראשונה בתולדות הכנסת, ועדת הכנסת בראשות ח"כ רוחמה אברהם תצביע מחר (ג') על הדחתו של יו"ר ועדת כספים. הוועדה תצביע על הדחתו של יעקב ליצמן, ועל מינויו במקומו של ח"כ סטס מיסז'ניקוב מישראל ביתנו.

מדובר בדיון שיתנהל במקביל לדיון שתקיים הוועדה לענייני ביקורת המדינה בדו"ח הביניים של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על כשלי הממשלה בטיפול בעורף במלחמת לבנון השנייה. מדובר גם במבחן כוח חשוב לממשלה וליכולתה לקיים את ההסכם הקואליציוני עם השר לעניינים אסטרטגיים ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

על הנייר יש רוב גדול לממשלה והקואליציה. בוועדה יש 25 ח"כים, 16 מהקואליציה ו-9 מהאופוזיציה. אולם בלי ח"כ שלי יחימוביץ', שהודיעה כי אינה יכולה להצביע נגד ליצמן, ושלושת הח"כים של ש"ס שקיבלו הנחיה מהרב עובדיה יוסף לתמוך בליצמן, יש רוב דחוק של קול אחד נגד הדחתו של ליצמן.

במידה שיחימוביץ' תוחלף בחבר אחר ממפלגת העבודה, הדבר יבטיח רוב של קול אחד בעד מינויו של מיסז'ניקוב.

ועדת הכנסת יכולה לחייב את ועדת הכספים לדון בהדחת היו"ר, אך נראה כי אם הקואליציה תעבור את המשוכה בוועדת הכנסת, ליצמן יקיים את ההצעה על הדחתו "כשיתפנה זמן בלוח הישיבות".

מחר צפויה גם הופעה בכורה פרלמנטרית של ח"כ אסתרינה טרטמן, לאחר פרשת התארים, ושל ח"כ יורם מרציאנו לאחר הקטטה בפאב ריו בהרצליה.

ב-1990 החליט ראש הממשלה דאז יצחק שמיר לא להדיח את יו"ר ועדת הכספים, בייגה שוחט, למרות שמפלגת העבודה עברה לאופוזיציה בעקבות התרגיל ה"מסריח" של שמעון פרס להפלת ממשלת שמיר. שוחט המשיך לכהן כיו"ר ועדת הכספים עד 1992.

קודם לכן בסוף שנות ה-70 לא מומש מהלך להדחתו של יו"ר ועדת הכנסת דאז מיכה רייסר ז"ל, בשל תאונת דרכים קטלנית שהתרחשה.