ביהמ"ש דחה את בקשת אלפרד אקירוב למנות בורר במחלוקת עם המיליארדר אפרים שחמון

לפי כתב אישום שהוגש נגד אקירוב, הוא פלש לממ"ד של שכניו, הזוג שחמון, ב"מגדלי צמרת" בת"א

בית המשפט המחוזי בת"א דחה את בקשתה של חברת מגדלי אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב למינוי בורר שיכריע במחלוקת עם המיליארדר אפרים שחמון ובתו זוגו ולילי בעניין דירותיהם של הצדדים בפרויקט "מגדלי צמרת" ברחוב פנקס בת"א.

המחלקה המשפטית של עיריית ת"א הגישה בנובמבר אשתקד כתב אישום כנגד אקירוב בגין חריגות בנייה מהותיות בחוק התכנון והבנייה. האישום מתייחס למספר פעולות שביצע אקירוב בעת בניית הדופלקס שלו בפרויקט. בין היתר, טוענים העירייה ובני הזוג שחמון כי אקירוב פלש לממ"ד של דירת השכן מלמטה, שחמון, לצורך הקמת מעלית פנימית פרטית לדירתו. פלישה זו הנמיכה את הממ"ד של שחמון ולמעשה הפכה אותו לבלתי שמיש.

בנוסף, לפי כתב האישום, אקירוב הוסיף 8 מ"ר לשטח הדירה שלו בניגוד להיתר הבנייה, ובנה ללא היתר ארבע פרגולות מתכת בשטח של 10 מ"ר כל אחת.

בין אקירוב לשחמון מתנהל מאבק חריף, במרכזו אקירוב מסרב למסור לשחמון את דירתו המוכנה עד שיאות להסיר לאלתר את ההתנגדות שלו לשינויים שביצע בדירתו. שחמון בתגובה חילט את הערבות הבנקאית בסך 200 אלף דולר שקיבל בעת חתימת החוזה מחברת אלרוב.

בני הזוג שחמון, שרכשו את דירת מגוריהם בפרויקט תמורת 3 מיליון דולר, פנו לפני כשלושה שבועות לבית המשפט המחוזי בבקשה להוציא צו ביניים להפסקת עבודות הבנייה המתבצעות בדירתם על ידי מגדלי אלרוב. בתיק העיקרי הם ביקשו להורות על ביטולו של היתר הבנייה.

קודם להגשת העתירה, הגישה מגדלי אלרוב בקשה למינוי בורר שיכריע במחלוקות. לטענתה, מהות הסכסוך הוא בשאלה האם שטח פיר המעלית מהווה חלק מהדירה אותה רכשו בני הזוג שחמון מאלרוב. לדבריה, היא הבהירה להם כי התנגדותם לתוכנית השינויים מהווה הפרה יסודית של חוזה המכר והתנהלותה גורמת לה לנזקים ניכרים ובכוונתה לתבוע מהם פיצוי.

בני הזוג שחמון התנגדו לבקשה למינוי בורר, בנימוק כי לפי החוק הבוררות "אין תוקף להסכם בוררות בעניין שאינו יכול לשמש נושא להסכם בין הצדדים", וכבר נפסק כי אין למסור לבוררות סכסוך בנוגע לתקנות התכנון והבנייה שהוראותיהן הן קוגנטיות.

בהחלטתו לדחות את הבקשה למנות בורר ציין נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט אורי גורן, כי אין מחלוקת כי ההליך הפלילי והמינהלי בנוגע לבניית הפיר תלויים ועומדים בערכאות השיפוטיות, ולכן הוא לא מצא מקום למנות בורר לפני שהתקבלה הכרעה סופית בעניין. (בש"א 2769/07).