המחוזי: מכרז מפעל הפיס למשווקים כולל תנאי בלתי תקין מבחינה נורמטיבית

קבע כי אחד התנאים במכרז של מפעל הפיס לקביעת הגורמים המשווקים של כרטיסי ההגרלות באזור חיפה הוא גורף ודרקוני

בית המשפט המחוזי בת"א קבע כי אחד התנאים במכרז של מפעל הפיס לקביעת הגורמים המשווקים של כרטיסי ההגרלות באזור חיפה הוא גורף ודרקוני, אינו עומד במבחן הסבירות ובלתי תקין מבחינה נורמטיבית-ציבורית. לדברי השופט שמואל ברוך, מן הראוי שמפעל הפיס, כרשות מעין ציבורית, יימנע מלהכליל את התנאי במכרז.

התנאי קובע כי אם מתמודד במכרז ירצה לפתוח בהליך משפטי כנגד מפעל הפיס בקשר להליך בחירת המשווקים, הוא יהיה רשאי לעתור לבית המשפט לקבלת סעד כספי בלבד, אך לא לצו מניעה או צו עשה.

בעתירה, שהגיש ביוני 2004, ביקש רונן גולן להורות על ביטול תוצאות המכרז ולקבוע כי הוא הזוכה במכרז, או להורות על פתיחה מחדש של המכרז. מפעל הפיס טען כי התנאי נובע מתוך ההכרה שצו מניעה או צו עשה עלולים לגרום לפגיעה קשה בפעילותו השיווקית. לדבריו, התנאי נועד לשמור על האינטרסים שלו ושל המועמדים במכרז, ואינו מהווה תנאי מקפח בחוזה אחיד.

השופט ברוך ציין כי במסגרת בקשות לסעדים זמניים שהוגשו בנוגע למכרז, קבע השופט יהודה זפט כי אין מדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד שיש לבטלו. השופט ברוך הבהיר כי אין בכוונתו לצאת כנגד החלטת השופט זפט, אולם הזכיר שמדובר בהחלטת ביניים. הוא קבע כי העותר הראה כי קיים פגם מהותי בתוצאות המכרז. לדעתו, בשל אי תקינות המכרז, יוכל העותר להגיש תביעה כספית כנגד מפעל הפיס. (ה.פ. 90022/04).