גלית אבישי: הרחבת חוק הפיקדון תטיל על הציבור מס של 100 מיליון ש' בשנה

ארגון אמון הציבור: חוק הפיקדון שהוטל על המיכלים הקטנים לא הוכיח את עצמו, ולכן אין להרחיבו למיכלים גדולים * מציע להטיל על היצרנים אחריות על כלל האריזות

"הרחבת חוק הפיקדון תטיל על הציבור מס נוסף של 100 מיליון שקל בשנה". כך קובע ארגון אמון הציבור של גלית אבישי. שר התמ"ת, אלי ישי, הודיע שהוא תומך בדו"ח, בהמשך להתנגדות של סיעת ש"ס לחוק הפיקדון.

הרחבת חוק הפיקדון על מיכלי משקה של 1.5 ליטר מקודמת על ידי המשרד להגנת הסביבה, ההצעה אושרה בממשלה והיא תובא לאישור הכנסת. הצעת החוק קובעת כי היצרנים הם אחראים לטיפול באריזות וקובעת כי הציבור יקבל חזרה את הפיקדון, כאשר יחזיר את המכלים לרשתות השיווק או לאתרי ההחזרה.

לטענת ארגון אמון הציבור, חוק הפיקדון שהוטל על המיכלים הקטנים, לא הוכיח את עצמו ולכן אין להרחיבו למיכלים גדולים. לטענת עורכי הדו"ח, החוק לא השיג אף אחת ממטרותיו. כך למשל, רק 24.2% מהמיכלים הושבו על ידי הציבור בשל נגישות נמוכה לאתרי החזרה, ושאר המיכלים הושבו על ידי אספנים מקצועיים. לטענת עורכי הדו"ח, עבור רוב הציבור החוק הוא לא יותר מאשר מס נוסף.

עוד קובע הדו"ח, שהחוק לא תרם למיחזור, שכן הליך המיון והאיסוף יקר והוא גורם לכך שעלות חומר הגלם בשוק נמוכה יותר. לדבריו, העלות הגבוהה של תפעול החוק גורמת לכך שאם יושבו יותר מ-72% מהמיכלים, תאגיד המחזור יפשוט רגל.

עורכי הדו"ח מציעים לחוקק חוק אריזות לא רק על מכלי המשקה אלא על כלל האריזות במשק. חוק זה מטיל את עלות הטיפול באריזות על היצרנים ולא על הצרכנים, ממריץ את היצרנים לחסוך בחומרי גלם, כבר בשלב הייצור, ולא מטיל מס מיותר על הציבור.

תאגיד המיחזור, בבעלות יצרניות המשקאות ורשתות השיווק, מתנגד להרחבת החוק למיכלי 1.5 ליטר בטענה שהוא אינו כלכלי ומטיל על הציבור נטל מיותר. לטענת התאגיד, במקום להרחיב את החוק יש לפזר ברחבי הארץ מיכלי איסוף שבהם ישליך הציבור את הבקבוקים באופן התנדבותי.