התקנת מעלית כמדד לאיכות הבניין

יתרונה של המעלית לא נמדד רק בתועלות מהמעלית עצמה. על-פי נתוני לשכת שמאי המקרקעין, ברוב המקרים התקנת מעלית מעידה על "אינסנטיב" של הדיירים לטפל באיכות החיים בבניין, והיא כרוכה יחד עם חזות משודרגת של חדר המדרגות, הלובי וכו', מה שהופך את יתרונה של המעלית לגבוה בהרבה - גם בערך הדירות וגם במהירות שבה ניתן למכור אותן בשוק.

על-פי נתוני הלשכה, דירה בבית ישן הממוקמת בקומה רביעית ללא מעלית, ערכה עשוי להיות עד 12%-18% נמוך יותר לעומת דירה מקבילה בבית מקביל שהותקנה בו מעלית. לעומת זאת, באופן ברור למדי, ככל שנרד בקומות ובמספר המדרגות, כך גם היתרון היחסי של המעלית יהפוך לקטן יותר, ובמקרים מסוימים העלות-תועלת תהיה אפסית, למעט היתרון הלא מבוטל הגלום כאמור בעצם שדרוגו של הבניין.

דירה בקומה שלישית, ערכה יעלה בממוצע ב-8%-12% על פני דירה בבניין נטול מעלית; מעלית בדירה בקומה שנייה תזכה לערך הגבוה ב-4%-6%; דירה בקומה ראשונה (עם מדרגות) תתומחר בפער של 3%-5%, ודירה בקומת קרקע לא תהנה בפועל כלל מהמעלית. הערכת השווי השמאית נחוצה לא רק לתמחור הדירות, אלא גם כמובן בויכוחים על חישוב התשלום לכל דייר עבור התקנת מעלית.

יחד עם זאת, מדגיש רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, העובדה שיש מעלית בבניין עשויה כאמור במקרים רבים להשפיע פסיכולוגית על רוכשי דירות גם בקומה ראשונה ואפילו בדירת קרקע, ולכן קל יותר למכור דירה כזו, ולעיתים אף במחיר גבוה קצת יותר לעומת דירת קרקע בבניין שאיננו מצויד במעלית.