חושבים שהסתיים המשבר בבורסה? תחשבו שוב

יציאת ארה"ב מעיראק, הפיאסקו הצפוי ליוזמה הסעודית, התחמשות סוריה ואיראן וחזרת האלימות לעזה - כל אלו מאותתים על צרות, וגם על חזרת המסכים האדומים

היציאה הקרבה ובאה של ארה"ב מעיראק והסיכון למשבר גיאופוליטי בעקבותיה אינם מתומחרים נכונה בשווקי ההון בעולם. שאיפתם הנאיבית של האמריקאיים להקים בעיראק "מודל לדמוקרטיה מתפקדת", שתאפשר להם לחלץ ממנה את חייליהם, צפויה לטבוע במרחץ הדמים.

גם "היוזמה הסעודית" הנשכחת, אותה מאמץ עכשיו אולמרט, עם 3% תמיכה ציבורית ושבוע לפני "רעידת האדמה"הצפויה ממסקנות ועדת וינוגרד, בניסיון נואש להראות יוזמה, עשייה מדינית ולהקרין תקווה חדשה לציבור - צפויה להיכשל. אין סיכוי שדווקא הסעודים יצליחו להציע הצעה יצירתית כזו, שתוכל לדלג באלגנטיות על מוקש הדרישה למתן "זכות שיבה" לפליטים הפלסטינים.

הסנטימנט האנטי מלחמתי בציבוריות האמריקאית הולך ומתחזק נוכח אובדן אלפי החיילים בעיראק. ברק אובאמה, המועמד הדמוקרטי השחור המוביל בבחירות לנשיאות ארה"ב התחייב, שעם בחירתו, יפעל מיידית להוצאת חיילי ארה"ב מעיראק. אלא שיציאת האמריקאים מעיראק תהפוך את המדינה השסועה הזו ולמרכז טרור איסלאמי בינלאומי ולבסיס לחייליו של בן לאדן.

בעוד אולמרט ממשיך להאמין שאבו-מאזן יספק את הסחורה, האלימות חוזרת לעזה, והחמאס מגביר את ההכנות לעימות צבאי עם ישראל ע"י ייצור מאסיבי של אמצעי לחימה והברחות נשק לרצועת עזה.

שיתוף הפעולה בין איראן וסוריה הולך ומתחזק. אסאד משקיע בשנים האחרונות הון עתק ברכישת טילים רוסיים מתקדמים ובחימוש החיזבאללה. אחמדיניג'אד ממשיך לצפצף ולהעשיר אורניום במתקניו. גם נשיא רוסיה, פוטין הכל-יכול, אינו תורם ליציבות העולמית, כשהוא מחמש את איראן וסוריה, גוזר מיתות שונות ומשונות על עיתונאים ומפורר את שרידי האופוזיציה בארצו. בהיעדר פתרון מדיני, הקסאמים ימשיכו לעופף, וצה"ל ייאלץ לשוב בהקדם לרצועת עזה.

נוכח מציאות עגומה זו נראה שהמשבר בשווקים צפוי לשוב בהקדם. הירידה במדדי התנודתיות בבורסות העולם והקיטון במרווחים שבין האג"ח של ממשלת ארה"ב לאג"ח של מדינות שווקים מתעוררים, אינם משקפים נכונה את עליית הסבירות למשבר פיננסי נוסף, העלול לפקוד את השווקים, לאחר יציאת האמריקאים מעיראק.

מנהלי השקעות המושווים על בסיס יום יומי למול מתחריהם, נאלצים להמשיך ולהשקיע בהשקעות המקובלות: אג"ח ומניות. ייתכן שיעשו בחוכמה כיום, אם יגדילו בתיקי ההשקעות את מרכיב "השקעות המקלט": זהב, נפט וסחורות, כהגנה בפני כל צרה שתבוא.

הכותב הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"