לאחר 30 שנה: פיצוי של חצי מ' ד' על אי קבלת קרקע חלופית לאחר הפקעה

בית המשפט המחוזי בחיפה זיכה משפחה מכפר ינוח שבגליל ב-535 אלף דולר, לאחר שבמשך למעלה מ-30 שנה נמנע מינהל מקרקעי ישראל מלהעביר לה קרקע חלופית במקום הקרקע שהפקיע ממנה כדי להקים את פארק תעשיות תפן.

התובע, חוסין פהד פרג', טען, באמצעות עו"ד יגאל כרמי, כי המינהל הפר הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין ב-1971, לפיו יעשה הסדר חילופין עם משפחתו, שבמסגרתו אמור אבי המשפחה לקבל 18 דונם מאותו טיב וסוג של קרקע שנתן למדינה.

בית המשפט דחה את בקשתו של התובע לקבל קרקע חלופית, אך הורה לשלם לו פיצוי של למעלה מחצי מיליון דולר בתוספת 15% הוצאות משפט ושכר עו"ד.

בפסק הדין מתח בית המשפט ביקורת על התנהלות המינהל, וגם ציין כי באת כוחו ניסתה כל העת לזרוע חול בעיני בית המשפט. בית המשפט ציין כי השאלה העיקרית בתיק היא לא רק משפטית אלא גם שאלה ציבורית מוסרית ממדרגה ראשונה. "כיצד ניתן להשלים עם עובדה שבמסגרת הסכם, שניתן לו תוקף של פסק דין, המדינה אינה מקיימת את חובותיה", נקבע.

לדברי ביהמ"ש, "המשפחה פנתה מספר רב של פעמים למינהל, כדי לקבל את הקרקע בהתאם להסכם. אני מאמין לתובע שהמינהל היה שולח אותו מפקיד לפקיד, וגם מקובלת עלי טענתו שהמינהל שלח אותו לחפש קרקע, וכשהצליח חוסין למצוא קרקע חלופית, נדחתה הצעתו". (א. 653/99).